fredag den 12. august 2016

Harry Potter-magi i Edinburgh

Edinburgh er en magisk by. Af flere årsager. Og en af dem er J. K. Rowling. Hun flyttede nemlig til byen i 1995, hvor hun var midt i et stort skriveprojekt. Et skriveprojekt der senere skulle gøre hende verdensberømt og ændre hendes – og så mange børns – liv for evigt.
Fordi Rowling boede i Edinburgh, imens hun skrev Harry Potter-bøgerne, er byen fyldt med Potter-relaterede steder. Både faktuelle steder hvor Rowling skrev og boede, men også steder der er for evigt sammenblandet med fiktionen. Gader og kroge der ligner noget fra bøgerne – eller passager i bøgerne der ligner noget om byen. I Edinburgh bliver Harry Potter-myten blandet med virkeligheden. Og resultatet er fortryllende.

Jeg fremhæver her et par steder fra min Edinburgh-tur, som har et drys af troldmandsmagi over sig: 

En eventyrby ... 
Af alle de storbyer jeg endnu har været i, er Edinburgh den absolut eventyrligste. I byens hjerte ligger Edinburgh Castle på en høj klippe, og langs byens kanter smyger der sig et  barskt landskab med høje bakker, en udslukket vulkan og bølgende lyngplanter og kornstrå. Byen er fyldt med de klassiske britiske pubs og bittesmå butikker, der sælger alt fra tartanskørter til guldkantede bøger og luksuswhisky. Altsammen er så uhyggeligt velbevaret, at man knap tror sine egne øjne. Det føles som en tidsrejse. Det føles som et eventyr. 
Selv hvis jeg ikke vidste, Rowling havde færdedes her, ville det være umuligt at overse båndet til troldmandsverdenen. Alt fra slottet på klippetoppen til de travle handelsgader mindede mig om Hogwarts. Om Harry. Om Rowling. Det er svært ikke at tro på magi, når man befinder sig et sted så magisk. 

Diagonalstræde
Selv hvis der ikke havde været et skilt, der stolt udnævnte Victoria Street som Diagonalstræde, ville jeg have set ligheden. Mange af Edinburghs gader er som taget ud af Rowlings univers og de tilhørende film. De høje bygninger, bittesmå butiksfacader, brogede mursten og de mange sidegader og gyder emmer af magi. Det er som at vandre ind i en film. For enden af gaden ligger endda en spøg og skæmt-butik, der til forveksling ligner Brødrene Weasleys drilleunivers. 
Uanset om Victoria Street inspirerede Rowling til Diagonalstræde eller ej, er det et smukt sted. Et sted fyldt med gammeldags charme.


Tom Riddles gravsted
Rygterne siger, at Rowling ofte slentrede rundt på Greyfriars Kirkyard, som er Edinburghs mest berømte kirkegård. Mellem de gamle og forfaldne gravstene fra 1500-tallet, gik Rowling ture, altimens hun lod blikket glide henover de mange inskriptioner med navne, årstal og mindesord.
Og tager man selv en gåtur på kirkegården, vil man måske også møde kendte navne. En William McGonagall ligger begravet her – og i en afsides krog af kirkegården ligger også en Thomas Riddell og hans familie. Vejen til Riddells gravsten er mudret, og græsset er forlængst nedtrådt til en sti. Tusindvis af Harry Potter-fans har nemlig gået her for at kigge på navnet, der måske (eller måske ikke?) inspirerede Rowlings troldmandsskurk. Kirkegården selv danner desuden baggrund for Rowlings beskrivelse af kirkegården i "Harry Potter and the Goblet of Fire". 
Nico og jeg gik selvfølgelig også hen til gravstenen – og da vi gjorde, begyndte det at regne. Hårdt. Det var på en eller anden måde passende. Der var noget sært ildevarslende ved at se en gravsten med et så kendt skræmmenavn indgraveret.

Find Greyfriars Kirkyard på Candlemaker Row. Vejen til Riddells grav er illustreret her.


Caféen hvor J. K. Rowling startede med at skrive
J. K. Rowling boede i Edinburgh, da hun skrev på de tre første bøger i Harry Potter-serien. Hendes skriveri foregik ofte på byens caféer og pubs – og en af de caféer, hun søgte tilflugt hos var The Elephant House. 
The Elephant House er i virkeligheden et pudseløjerligt sted. Udefra ligner det enhver anden pub, og indeni er det dekoreret med massevis af elefantbilleder og figurer. På menuen er te, kaffe, kakao, kager og let mad såsom lasagne og pizzaslices – og det er hverken prangende eller synderligt stemningsfyldt. Men alligevel er stedet altid fyldt med mennesker. Tusindvis af Harry Potter-fans søger hertil for at træde i deres yndlingsforfatters fodspor. For at sidde hvor hun sad og se, hvad hun så, når hun skrev. I virkeligheden er det nok en jagt på forståelse: et forsøg på at sætte sig ind i skabelsesprocessen og regne ud, hvordan sådan et værk blev til. 
Noget af det fineste ved den lille café er afgjort, at stedet samler så mange fans. Så mange dedikerede læsere. Så mange mugglere i søgen efter en smule magi. Og det er caféens toilet et bevis på: væggene er nemlig overskrevet med citater, tegninger, hilsner og rørende ord om Harry Potter-seriens indflydelse. Ejerne har efter sigende opgivet at male det over – de gange de har forsøgt, er væggene atter blevet overmalet efter få dage. Og helt ærligt? Det er også en stor del af charmen.

The Elephant House ligger på 21 George IV Bridge og har åbent fra klokken 8 til klokken 22. Kommer du i turistsæsonen vil jeg varmt anbefale at kigge forbi hen mod caféens lukketid. Da Nico og jeg gik forbi klokken 13, stod folk i lang kø for at komme ind, så vi vendte i stedet tilbage klokken halv ti om aftenen, fik en kop kakao med skumfiduser i og nød den (relative) stilhed, der havde sænket sig over stedet

Hotellet hvor J. K. Rowling sluttede med at skrive
The Balmoral Hotel er en smuk bygning. Næsten for smuk til 'bare' at være et hotel. Men det er det, og det har det været i over 100 år. Jeg kan levende forestille mig, hvor luksuriøst det må være at bo der. Og jeg kan godt forstå, hvorfor J. K. Rowling valgte at checke ind her af alle steder, da hun skulle færdiggøre sin bogserie om drengen, hele verden var begyndt at elske.
Den 11. januar 2007 sad Rowling på sit hotelværelse her og stirrede ud i luften efter at have sat det sidste punktum i den syv bogs lange saga. Hun greb en kuglepen og skrev på et af hotellets møbler: "JK Rowling finished writing Harry Potter and the Deathly Hallows in this room on 11th Jan 2007". Skribleriet er nu bevaret – og udstillet på hotellet – og fans kan booke sig ind i det præcise værelse, hvor Rowling sad og skrev. Det er (selvfølgelig) bare en dyr fornøjelse.
Egentligt ved jeg ikke, hvor specielt det var for mig at se hotellet, hvor Rowling skrev. I virkeligheden blev jeg nok mere imponeret over bygningen selv – som afgjort er et besøg værd, alene for arkitekturens skyld.

Find The Balmoral Hotel på 1 Princes Street. 


Den naturlige afslutning på mit Harry Potter-eventyr
Jeg havde egentligt svoret, jeg ikke ville gøre det. At jeg ikke ville læse den og slet ikke eje den. Men sommetider er holdninger til for at blive lavet om, og Waterstones storladne udstilling af bogen efter et bombardement af Harry Potter-indtryk, var det måske den helt naturlige afslutning på mit Harry Potter-eventyr. Jeg kunne simpelthen ikke modstå manuskriptet til teaterstykket "Harry Potter and the Cursed Child". Og selvom jeg er meget negativt indstillet på forhånd, tror jeg alligevel, jeg vil læse bogen snart. Jeg kan jo ikke lade være. 

23 kommentarer:

  1. Åh, hvor du får mig til at længes tilbage til mit andet hjem! :)
    Edinburgh er simpelthen bare så magisk en by, og jeg savner den noget så forfærdeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Magisk er lige ordet. Jeg har aldrig været i en by, der var så smuk.

      Slet
  2. What gorgeous pictures! Edinburgh is a city I much would like to visit one day (Scotland as a whole to be honest) but I love how you made the entire post about Harry Potter related places. I have read The Cursed Child and as a fan of Harry Potter, I was very disappointed because although it is a play and of course the storytelling is different, the characters inside didn't feel like the characters I love since my childhood.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you so much!

      Scotland is magical, and Edinburgh is without a doubt the most beautiful European city I've ever visited. Every street corner holds something magical. I completely in love.

      I do not expect much of the new Potter script either. In fact, I'm against the entire idea. But still, walking the streets of Edinburgh and seeing all those Potter-related places while gazing at the book cover in Waterstones turned out to be a bit too hard to resist.

      Slet
  3. Kære Rikke! Det ser fuldstændig fortryllende ud. Jeg tror, at jeg har vores næste ferie-destination :-) og velkommen tilbage. Du har været savnet. Dbh. Nynne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg kan kun varmt anbefale Edinburgh som feriedestination. Der er så smukt. Uanset hvor mange kigger hen. Jeg er helt byforelsket og savner det allerede.

      Tusind tak for de søde ord, Nynne! Det er dejligt at være tilbage!

      Slet
  4. Det er et virkelig dejligt indlæg - får sådan en lyst til at genlæse serien! ♥

    (og det har jeg faktisk planer om at gøre sidst på året, så nu glæder jeg mig dobbelt så meget!)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg er selv midt i en genlæsning – perfekt timing!

      Slet
  5. Åh, sikke et fantastisk indlæg Rikke!
    Man kan virkelig mærke magien fra stedet, og nøjh hvor vil jeg gerne selv afsted nu. Helt fortryllende billeder <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Rikke!

      Og åh, det er virkelig et sted fyldt med magi. Der er så smukt. Ingen billeder kan yde det retfærdighed!

      Slet
  6. Edinburgh er og bliver magisk, får helt lyst til at tage tilbage lige med det samme :)

    SvarSlet
  7. Edinburgh ser fuldstændigt fantastisk ud! Så flotte billeder og dine beskrivelser giver mig en næsten uimodståelig trang til at besøge byen :)

    Jeg blev virkelig skuffet over 'Harry Potter and the Cursed Child', men er spændt på at høre, hvad du synes - det lyder som om, at du har skruet forventningerne tilpas ned på forhånd :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Billederne yder ikke engang byen retfærdighed. Der er virkelig så yndigt, uanset hvor man kigger hen. En helt fantastisk by. Nok den smukkeste jeg endnu har set.

      Og jeg har faktisk allerede læst plottet for et par uger siden (haha, typisk), og synes virkelig det lød som noget værre kludder. Al den tidsrejse? Hvad i alverden. Nå, men i hvert fald tror jeg ikke ret meget på dén. Jeg endte bare med at købe den alligevel.

      Slet
  8. Totalt random og kun en lille smule relevant, men jeg er lige faldet over denne webshop: https://juniperbooks.com/book-shop/ og kom sådan til at tænke på dig da jeg så Jane Austen-sættene. De har i øvrigt også de mest fantastiske Harry Potter sets <3 Hvem der bare var et rigt forkælet milliardærbarn ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, nej, det lyserøde sæt er SÅ smukt. Åh, suk, suk, suk!

      Slet
  9. Hvor ser det altså bare smukt ud ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det bestemt også. Billederne yder det ingen retfærdighed :)

      Slet
  10. Hvor ser det skønt ud!!! Min mand var for mange år siden i Edinburgh, jeg ved at han også var stor fan. Så måske det skulle overvejes på et tidspunkt ;o)

    Jeg har købt billetter til at se Harry Potter i London - da jeg er sikker på, at det om ikke andet må være en bedre måde at få historien på, end at læse manuskriptet. Jeg har dog bogen liggende herhjemme nu, men vil ikke læse den før vi har været afsted. Det er lidt noget andet med fx. en bog og en efterfølgende film, men jeg kan kun gå ud fra at skuespil og manuskript er identisk, og så ville det tage for meget af udflugten i teateret at læse den inden.

    Du skrev for øvrigt i et andet indlæg at du havde set dig inderligt sur på J.K. Rowling ... må man spørge hvorfor? eller nærmere få et svar ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Edinburgh er fantastisk. Jeg er kæmpe fan og kunne sagtens finde på at tage tilbage en dag.

      Og det var da en skøn idé! Jeg er sikker på, der er en kæmpe forskel på at læse manuskriptet og så rent faktisk se teaterstykket, som det er intenderet. Det gad jeg også godt – langt hellere end at læse bogen, faktisk!

      Og åh, det er en lang historie. Der bl.a. involverer måden 7'eren sluttede på, og det faktum, at Rowling lukkede historien så definitivt for derefter at tage tilbage og diktere, hvad vi skulle tænke om f.eks. Ron & Hermiones ægteskab. Plus hele franciset, der simpelthen er vokset mig over hovedet ...

      Jeg har vist været inde på det før her: http://paperbackcastles.blogspot.dk/2015/09/tema-tirsdag-102-jeg-tror-jeg-er-trt-af.html

      Slet
    2. Det med Ron og Hermione har jeg altid syntes var noget mærkeligt hun pludselig skulle skrive om. Jeg synes dog, at hendes ord måske kan tolkes anderledes end mange gjorde ... men jeg har altid syntes, at Ron og Hermione var et fantastisk match og intet J.K. Rowling siger vil få mig til at ændre mening ;o)

      Tak for link - jeg kan egentlig godt huske, at jeg har læst det dengang det blev udgivet, men hukommelsen er ikke altid så god ;o)

      Slet
  11. Sikke et fint og smuk indlæg du har skrevet! Meget fascinerende og spændende læsning om din eventyrlige rejse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Edinburgh er virkelig sådan en fantastisk by!

      Slet