tirsdag den 5. januar 2016

Tema-tirsdag #110: Mit hjemmebibliotek

Da Nico og jeg flyttede i september, gik alting meget stærkt. Få uger forinden havde vi, halvt i alvor og halvt i sjov, skrevet os op til vores drømmelejlighed i Odenses midte; en plads i en af de tårnhøje bygninger som vi ofte gik forbi og mumlede om, at "der kunne det være skønt at bo". Vi havde bare ikke regnet med, at det kunne lade sig gøre så hurtigt. Det endte med at forårsage lige så megen panik som glæde, da vi trykkede 'ja' og pludselig skulle flytte. Det var alt for spontant – og egentligt ledte vi ikke rigtigt efter en lejlighed overhovedet. 
Men flytte gjorde vi, og pludselig var vi de lykkelige beboere i en stor lejlighed med flere rum, end vi havde fantasi og møbler til at udfylde. Efter en del snak og drømmeri endte vi med at aftale, at vi begge skulle have et kontor. Og mit skulle selvfølgelig fyldes med bøger. I et anfald af ekstatisk entusiasme gik jeg straks i gang med at indrette et hjemmebibliotek. Et lillebitte drømmerum hvor jeg kunne sidde omgivet af bøger og læse, skrive og forsvinde væk til helt nye og fremmede verdener.

I daglig tale har jeg som sådan ikke et hjemmebibliotek. Jeg har et kombineret kontor og bibliotek – men for mit vedkommende er det mere, end jeg nogensinde har turde håbe på. Det er flere år siden, mine bøger sidst kunne stå samlet på ét sted og ikke flyde rundt som uvelkomne gæster i vindueskarme, vakkelvorne bogstakke eller gemt væk i kasser under sengen. Nu er alle mine bøger samlet – og helt inde for rækkevidde i nye hvide reoler med massive hylder og fine udskæringer. Nu kan alle mine bøger for alvor komme til deres ret.
Jeg tror først, det er nu, det går op for mig hvor mange bøger, jeg egentligt har. Af en eller anden grund er mine 780 bøger langt mere imponerende, når de står på rad og række, fra gulv til loft. Når de tårner sig op omkring mig, og jeg kan blive ved med at lade blikket glide fra hylde til hylde og fra læseminde til læseminde. For selvom jeg ejer mange bøger, har jeg læst langt de fleste – måske blot i en anden udgave.
Mine nye bogreoler har også givet mig et lykkeligt gensyn. Jeg har nemlig fået plads til de bøger, som jeg tidligere opbevarede hjemme hos min mor. Bøger som jeg flere omgange har transporteret frem og tilbage mellem Fyn og Jylland; bøger jeg har stillet væk og pludselig manglet uden mulighed for hurtigt at finde dem frem. Nu er min bogsamling komplet på en måde, som den aldrig har været det før. Og jeg har moret mig i timevis med at sørge for, at bøgerne stod så dekorativt, logisk og intuitivt som overhovedet muligt. Jeg er endnu ikke sikker på, at jeg er færdig med at lege puslespilslege med de mange farverige bogrygge.
Min bogopstilling er dog stadig hverken alfabetisk, genre-inddelt eller farvesorteret. Mine nye bogreoler har faste hyldeindstillinger, hvilket betyder, at nogle hylder er langt mindre end andre. Derfor kan alfabetisk inddeling slet ikke lade sig gøre, og jeg sorterer i stedet bøger efter højde, designserier og bogserier. Systemet er ikke gennemskueligt eller tilnærmelsesvist logisk for andre end mig selv – men jeg har hurtigt lært at navigere rundt i de høje, lave, tykke og tynde bøger, der elegant læner sig op af hinanden.
Til fleres forbavselse stiller jeg også stadig mine bøger i to rækker. Både fordi jeg har vænnet mig til at have bøger bagved mine bøger, men også fordi jeg forsøger at udnytte enhver millimeter plads. For selvom en fyldt bogreol er uendeligt smuk, indeholder de tomme hylder et potentiale, der er endnu smukkere. Og det vil jeg gerne bevare.

Mit lille hjemmebibliotek er det sted, hvor alle mine bøger er samlet. De flyder ikke længere alle vegne, og selvom der er noget charmerende ved et bogbefængt hjem, nyder jeg at lade bøgerne have deres eget hjem. Et ståsted hvor de hører til.
Men mit hjemmebibliotek er også meget mere end bøgernes hjem; det er det sted, hvor min lænestol står, og hvor jeg sidder og læser til lyden af stille musik. Det er det sted, hvor mit skrivebord står, og hvor jeg skiftevis arbejder, blogger og skriver små brudstykker af historier, som måske aldrig bliver helt færdige. Jeg har drømt om et skrivebord næsten lige så længe, som jeg har drømt om et hjemmebibliotek – og nu er begge flyttet ind i et lille rum, hvor jeg kan finde den ro, jeg så længe har manglet. Mit hjemmebibliotek er et læserum, et skriverum, et kontorrum – men mest af alt er det et hjerterum. Og jeg føler mig så priviligeret over at have det. Det føles som et ønske, der er gået i opfyldelse.

Hvordan sorterer og opstiller I jeres bøger? Leger I også stadig puslespilslege med jeres bøger? Og hvordan ser jeres bogreoler ud? Fortæl endelig om jeres systemer og indretning af reoler og boghylder.


I videobloggen nedenfor viser jeg jer rundt i mine bogreoler og på mit lille kontor. 

72 kommentarer:

  1. ÅH! Jeg er forelsket! Hvor er det bare smukt! :-o

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, søde Ida :') Jeg er også så glad for det!

      Slet
  2. Efter jeg havde læst dit indlæg, var jeg lige ude at tælle mine bøger. Jeg har pt. 114 skønlitterære bøger og pladsmangel. De står sorteret efter hvilket land forfatteren kommer fra. Det giver af en eller anden grund mest mening oppe i mit hoved. Dit hjemmebibliotek er meget flot og misundelsesværdigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, sikke en sjov bogsortering. Den ordning har jeg aldrig hørt om før. Ved du så intuitivt, hvor forfatteren er fra, eller skal du slå det op, når du f.eks. køber en ny bog? Idéen er egentligt ret god, fordi du så kan holde øje med, hvor varieret du læser. Sejt!

      Slet
    2. For det meste ved jeg det eller har en nogenlunde fornemmelse. Det startede med en meget stor interesse for russisk litteratur og så virkede det bare naturligt at stille alle de russiske forfattere ved siden af hinanden i bogreolen. Til gengæld virker min bogreol enormt rodet og er langt, langt fra så pæn som din :-)

      Slet
    3. Ah, ja okay! Så er det jo meget organisk på den måde :)

      Og sommetider spekulerer jeg også på, om min bogreol er *for* pæn. Jeg kan meget godt lide den skødesløse charme, der opstår, når bøger står lidt mere tilfældigt og varierer i design og højde. Men det er nok bare ikke helt mig i sidste ende. Alle bogreoler er jo nærmest smukke på hver sin måde :)

      Slet
  3. Jeg er SÅ misundelig på dit fine kombi kontor-bibliotek Rikke. Hvor er det bare smukt. Jeg bliver helt grebet af din fortælling i videoen. Den giver mig helt lyst til at bestille alle mine ønske bøger hjem, med bare et enkelt klik (-;

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Og åh, sikke en farlig inspiration at få ;-)

      Slet
  4. MIne bøger roder helt vildt lige nu, men det er mest af alt fordi de er ved at blive pakket i flyttekasser til kommende flytning om et par måneder! :D
    Når først vi er flyttet ind og kommet på plads får vi en kombination af mit hjemmebibliotek/fælleskontor og det glæder jeg mig afsindigt meget til. Jeg har store planer om at vi skal lave et hjemmelavet reolsystem så alle mine bøger kommer sig bedst ud. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver da bare så spændende med flytningen. Og så i hus! Sikke en milepæl.

      Og det lyder altså fantastisk. Jeg glæder mig til at få lidt kontorglimt fra sidelinjen ;-)

      Slet
  5. Meget flot bibliotekskontorrum. Elsker hjemmebiblioteker. Jeg regner selv med at flytte over i noget væsentligt større senere på året/senest 2017 hvor jeg for første gang kan have mit helt eget bibliotekskontorrum. Går allerede og pønser på designønsker. Pt er mine bøger fordelt semi-organiseret. Jeg har min tegneseriereol, Folio Society-reol, faglitterære reol og Fantasy/scifi del-reol med resterende skønlitteratur presset ind hvor plads er. Jeg ved at min kommende lejlighed skal have nogle udstillingsmøbler til de mere flotte/specielle bøger og måske en tegneseriereol mere... og en ekstra til en mere samlet skønlitterær-reol... og så nok en mere i 2018. Sådan går det jo når samlingen øges. Faglitteratur inddeles tematisk mens skønlitteratur, overordnet set, sættes geografisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjemmebiblioteker er fantastiske. God idé med særlige udstillingsmøbler – hvis bøgerne er bag glas er de jo også bedre beskyttet mod lyset, tænker jeg. Og dét er bestemt værd at tage med.

      Hvor er det i øvrigt fantastisk, at du har en hel Folio Society-reol. Sikke en samling du må have! Ved du, hvor mange Folio-bøger, du ejer? Jeg bliver helt nysgerrig.

      Slet
  6. Hold da op, hvor er det fint! Drømmer selv om mit eget lille bibliotek.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Og det tror jeg, er en typisk bogsamler-drøm. Biblioteker er fantastiske.

      Slet
  7. Hvor er det bare vidunderligt med sådan et rumt udelukkende helliget til ordene og bøgernes magt. Sådan et rum er fyldt med magi! :)

    Jeg rammes næsten af åndenød når jeg tænker over, hvad pokker min kæreste og jeg dog skal stille op i det lange løb med alle vores bøger. Hvis vi holder det tempo vi har nu får vi jo brug for et helt palads på et tidspunkt! Ikke desto mindre er der ikke noget skønnere end en velindrettet bogreol. Vi har netop fyldt den absolut sidste plads ud på vores bogreol, så jagten går nu ind på de næste hyldemetre der skal fylde op i vores ydmyge hjem! Oh the challenges ;)

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig så vidunderligt. Og så fredfyldt. Jeg elsker at kunne lukke døren indimellem og gemme mig lidt. Det er altså guld værd!

      Og det er bestemt også en af mine bekymringer. Suk. Jeg har plads nu, men det bliver jeg helt sikkert ikke ved med at have. En samlermani optager meget plads, har jeg erfaret.

      Slet
  8. Wauw et flot værelse du har fået lavet dig. Og enormt misundelsesværdigt. Virkelig smukt og hyggeligt, og elsker bare de reoler :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er også rigtig glad for de reoler. Selvom det gjorde lidt ondt på mig at skulle af med min gamle. Den havde trods alt fulgt mig i rigtig mange år efterhånden :)

      Slet
  9. Jeg elsker dine videoer! Du har simpelthen den mest behagelige stemmer, der helt har overbevist om, at jeg da også skal til at sortere mine bøger lige så fint og nydeligt som dine :D Og det er helt åndssvagt, for det ville aldrig holde en meter! Jeg er typen, der laver æselører i mine bøger, og vældig godt kan lide en slidt og brugt bog. Samtidig er mine boghylder et stort rod, hvor der ikke er noget system (ikke engang i mit eget hoved), og bøgerne står på ingen måde på rad og række. Og sådan kan jeg jo faktisk rigtig godt lide det. Alligevel bliver jeg helt "åhhhh, hvor er det nydeligt og romantisk. Nyt år, nyt liv - det bliver jeg også nødt til at have"-agtig, haha! Men det er godt nok et meget flot og fint bibliotek du har fået dig - og din bogsamling er misundelsesværdig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, tusind tak for al den vidunderlige ros! :'D Det er altid lidt svært med de videoer og at lytte til sig selv, så jeg er lykkelig for lidt positiv respons ;-D

      Og alle er jo forskellige typer læsere. Der skal bestemt også være plads til æselørerne undervejs ;) Egentligt synes jeg også, at rodede bogreoler har sin charme. Det er så skødesløst og så fyldt med bogkærlighed. Desværre kan jeg bare slet ikke overskue den slags, når det så kommer til stykket – men idéen holder jeg virkelig meget af!

      Slet
  10. Hvor er det bare fint og personligt, jeg kan godt forstå, du nyder at være der. Det er et misundelsesværdigt bibliotek, du har - der er så mange smukke, smukke bøger i din samling. Tak for fremvisningen, jeg elsker at snuse rundt i andres bogreoler :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er simpelthen så rart med et rum, man kan dekorere lige så tosset, man vil. Nico havde næppe været al for glad for alt det tøseri i resten af lejligheden :b

      Og selv tak – jeg er glad for, du så med!

      Slet
  11. Meget, meget fint og misundelsesværdigt :) Må jeg spørge, hvor reolen kommer fra- den er decideret smuk, jo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg er også så glad for det!

      Min bogreol består af tre reoler. Det er faktisk bare Liatorp-modellen fra IKEA, men jeg kan godt lide alle de fine detaljer, der er på dem. Og så er jeg meget imponeret over, hvor godt de holder vægten!

      Slet
  12. Jeg har for nylig købt hvide bogkasser til alle mine skønlitterære bøger samt foto- og kunstbøger, og hængt dem på væggen i stuen. De skønlitterære bøger står i alfabetisk rækkefølge efter forfatterens efternavn, hvilket jeg elsker, da det minder mig om min barndoms ture på biblioteket. Og jeg kan hurtigt finde en specifik bog.

    Det er helt bevidst, at bøgerne hænger i stuen, selvom vi også har et kontor, da jeg nyder at vise de skønne bøger frem. De hygger enormt meget, og i stuen får jeg set meget mere på dem, end hvis de var "gemt væk" på vores kontor. På kontoret står faglitteraturen.

    Eneste problem er at der allerede er ved at være pladsmangel i bogkasserne, selvom der "kun" står 230 bøger :-)

    I øvrigt TAK fordi du har vist mig de smukke bøger fra Folio Society.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg kan så godt lide ophængte bogkasser. Det er så fint og så overskueligt. Og sejt at du sorterer efter efternavn. Det er vist også den mest korrekte måde at gøre det på :)
      Jeg er også ellevild med bøger i stuen. Det kan faktisk bare ikke lade sig gøre i vores stue, da vi mangler vægpladsen til det på grund af vores mange gulvvinduer. Så står kontordøren bare altid åben, så folk kan skimte ind på reolerne ;-)

      Og pladsmangel er nok et evigt problem for bogelskere. Sikkert også for mig, inden længe.

      Og det var skam det mindste! Det er virkelig den smukkeste slags bøger overhovedet. Og så vanedannende at samle på, synes du ikke?

      Slet
  13. Åh Rikke hvor er det smukt!!! Jeg elsker hvor flot det er blevet :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er også blevet ellevild med det. Det er så fredfyldt at sidde her – med eller uden bog :)

      Slet
  14. Wauw hvor er det smukt! Og hvor har du vildt mange smukke bøger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er også rigtig glad for min samling. Det har også taget lang tid :)

      Slet
  15. Åh, du har simpelthen bare så mange smukke bøger og kontoret som helhed er simpelthen bare blevet så fint!
    Stort tillykke med dét og lejligheden og alt. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Malene! <3 Jeg er også så glad for det.

      Slet
  16. Jeg tror vist, vi skal have et barn ud i garagen, så værelset kan bruges til bibliotek! hehehe ... ej spøg til side. Sikke et dejligt rum! Og jeg elsker din feminine og romantiske stil. <3

    SvarSlet
  17. This is the post I've been longing to see on your blog since you moved and I've been catching glimpses of your new library now and then throughout your last photos and videos. As soon as I saw the photo of your bookish room - kingdom :) I was stunned. It is wonderful, magical and charming! <3
    I've been recently checking some apartments and making future plans and one of the most important requirements was to have a suitable place for my bookshelves-to-be :) Now, your post gave me huge motivation to follow my dreams and try hard to make them real :))) <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you so much. I really adore it here. It's so beautiful and bright and filled with the stories that I love. I hope that you'll soon find a new apartment where your bookish library dreams can come to life :)

      Slet
    2. Thank you :) and I wish you thousands of magical moments spent in your wonderful personal kingdom of the most beautiful books :)

      Slet
  18. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har virkelig også været en drøm for mig længe. Og jeg kunne helt sikkert også bruge flere reoler i længden, men for nu er det helt perfekt og lige, som jeg har brug for. Det er et lykkested for mig.

      Hvor bliver det dejligt for dig med en større bogreol! Den slags kan man altid glæde sig til som bogelsker :) Og sjovt med sorteringen. Og på sin vis meget praktisk!

      Tusind tak for de søde ord. De varmer helt usigeligt <3

      Slet
  19. Jeg er så vanvittigt jaloux og imponeret på samme tid! Har selv mit eget lille hjørne i soveværelset med en reol og bøger som jeg ynder at kalde mit bibliotek. (Lettere ironisk) Kan dog slet ikke måle sig med dit monstrum. Ville også ønske at have et dejligt lækkert skrivebord, men har hverken plads eller brug for det, så det må blive i drømmen. Tak for blikket i dit lille drømmeland

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, tak for dine søde ord! Det har også været en drøm, der har været længe undervejs – det kræver nemlig en del plads.

      Men et mini-bibliotek er altså også herligt, indtil pladsen er mere. Og findes der noget smukkere end en fyldt bogreol?

      Slet
  20. Så yndigt og fortryllende. Tak fordi du lukker os andre med ind i dit fantastiske bogunivers <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, tak for din kommentar. Og tak fordi du læser med, her i mit bogunivers :')

      Slet
  21. SÅ flot med bøger fra gulv til loft!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er også så glad for det. Selvom det gjorde lidt ondt på mig at adskille mig med min lille, gamle bogreol.

      Slet
  22. Ej, hvor er dit hjemmebibliotek bare helt vildt hyggeligt. Jeg bliver inspireret bare af at kigge på det :)

    Min kæreste og jeg er også flyttet til mere plads (dog, desværre ikke til et kontor/hjemmebibliotek), så vi har fået alle bøgerne frem - i en massiv reolvæg. Jeg kan godt lide at folk kan se bøgerne :)
    Jeg mangler dog allerede plads i reolen... så tror jeg skal rydde lidt ud og sætte nogle bøger på loftet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er også rigtig glad for det :)

      Og hvor er det dejligt med en hel reolvæg. Den slags er altså virkelig fint :) Og det med oprydning kender jeg alt for godt. Jeg er bare så dårlig til at sortere i mine bøger.

      Slet
  23. Hej Rikke, fantastisk rum! Hvor har du købt reolerne? Elsker brædderne på bagvæggen, de minder mig sådan om søde svenske møbler. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Reolerne er bare tre stk af Liatorp-modellen fra IKEA. Du kan finde den her: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00116595/ :)

      Slet
  24. Hvor ser det godt ud i dit nye kontor/bibliotek. Vi har i ca 8 år boet i et mindre hus, og da vi fik pige nummer 2, forsvandt mit hjemmekontor. Vi overvejede at bygge til, men endte med at bygge nyt hus, hvor vi lige er flyttet ind, og jeg elsker at jeg igen har fået et kontor hvor jeg kan sætte mig ned og fokusere, i stedet for at have en computer stående i stuen hvor jeg forstyrrer resten af familien og de forstyrrer mig.

    Det var helt fantastisk at flytte alle mine ting ind i mit nye kontor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er også smadderglad for det.

      Og ja, børn skubber jo rundt på den slags luksusvaner. Det er vel uundgåeligt. Men dejligt at have 'vundet' pladsen tilbage med et nyt kontor.

      Slet
  25. Hvor er det smukt og hyggeligt! En fantastisk kombination af bibliotek, læsehule og kontor :-)
    Jeg drømmer selv om at få mit eget bibliotek/læsehule på et tidspunkt, men det bliver desværre ikke i min nuværende lejlighed på 50 kvadratmeter ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, søde Louise! Det er netop en kombination af alt det, jeg hidtil har manglet.

      Og det kan jeg godt forstå :) Den eneste grund til, at det kunne lade sig gøre her er også, at vores lejlighed er 110 kvadrameter. Ellers havde Nicos kontor nok haft førsteprioritet :)

      Slet
  26. Det ser godt ud og hvor må det være dejligt.

    Jeg har opdelt mine efter lande, forfatters efternavn og så årstal hvis han/hun har skrevet mere end en bog. Men jeg kan godt forstå at du har valgt et system som gør at du kan bruge dine hylder optimalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det bestemt også!

      Ah, sikke et sejt og overskueligt system. Det kan jeg netop ikke på mine, men det er også fint nok. Jeg kunne sikkert ikke holde ordenen alligevel :)

      Slet
  27. Yndlingsindlæg :)

    Jeg har længe glædet mig til at se dine nye bogreoler (hvilket er en kommentar, som kun bogelskere kan forstå!), og det er jo ikke kun skønne reoler men et ligeledes nydeligt kontor, som du har skabt.
    Din bogsamling er helt fantastisk og inspirerende at følge. Hvor lang tid har du samlet på bøger?
    Jeg elsker, at du så konsekvent står ved din forkærlighed for bogdesign, fordi jeg ofte føler mig som en ø i et hav af mennesker, der altid påpeger, at det er bogens indhold, det hele handler om. Jeg kan simpelthen ikke forklare, at en bog for mig er et harmonisk hele, hvor både indhold og indbinding tillægges værdi. Måske jeg i fremtiden skal finde dine reoler frem, for de er ret så overbevisende eksempler på bogskønhed :)

    Jeg glæder mig til endnu et spændende år på din blog, og så kan ikke lade være med at fundere over, hvornår du igen kommer til at stå med manglende bogplads ;) Mit bud er snart! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord. Jeg er glad for, at indlægget var værd at glæde sig til – jeg har faktisk også glædet mig meget til at lave det, men det er også bare så tidskrævende at skulle flytte rundt på alle de bøger i videoen (netop fordi jeg har valgt at opstille mine bøger i to rækker). Pyha.

      Jeg har samlet på bøger 'for alvor' siden 2009, tror jeg. Det hele eskalerede dog, da jeg begyndte på studiet i 2010, og igen da jeg startede min bogblog i 2013. Jo mere man omgiver sig med bøger på internettet, jo mere kildrer det i ens samlerfingre, tror jeg. Måske vil du synes, de her billeder er sjove? http://paperbackcastles.tumblr.com/post/136544490264/the-evolution-of-a-bookshelf-i-somehow-find-this – det er mine bogreols udvikling fra 2009-2015. Det er ret sjovt at kigge på.

      Og det kan sommetider være svært at forklare folk, at en bogs værdi kan være andet og mere end dens historie. Især fordi det for mange virker overfladisk – og at man begynder at få beskyldninger for kun at købe en bog, hvis den er flot. Sådan er min tankegang så langtfra (netop fordi jeg tænker i helheder), men jeg forstår på den anden side ikke, hvorfor man ikke må købe en bog, fordi den er flot, hvis man godt må købe en vase, fordi den er flot. Begge er jo menneskeproducerede objekter, der kan bruges i ens hjem. Det er bare som om, der er en anden forventning til bogens substans og kerneydelse – når den i virkeligheden kan tilbyde så mange ting til dens ejer og læser. Hm. Det er også en længere, meget interessant diskussion dér. Men jeg er altid glad for at møde ligesindede bogsamlere, der kan relatere :)

      Og tusind tak – jeg glæder mig også til at blogge løs! Hvad pladsmanglen angår, fortrænger jeg det lidt endnu. Jeg tænker dog at være endnu mere selektiv med bøgerne, jeg bringer ind i mit hjem og på min bogreol, og dermed nedsætte bogkøberiet en smule. Men det er nu langt fra en garanteret succes alligevel :b

      Slet
    2. Det tror jeg på - denne video må kunne gøre det ud for en træningssession! :)
      Jeg har lige set din bogreols udvikling, og jeg kan slet ikke tage øjnene fra den fine lille billedserie. Det er imponerende, hvor hurtigt du har opbygget din bogsamling. Selvfølgelig er der gået år, men at have over 700 bøger er nu ret godt klaret, når man ikke har brugt flere årtier på det ;)
      Du er en evig inspiration til læseglæde og skønne bogkøb. Tak for det.

      Slet
    3. Helt sikkert! Bogløfteri er jo også en slags træning ;-)

      Det er nemlig ret sjovt. Og ret pudsigt, hvor hurtigt det er gået. Men jeg har jo også i lang tid prioriteret min bogsamling og opbygningen af den. Det er rart, at det er blevet som det er.

      Og det er mig, der takker. For dine søde ord og fordi du læser med! :)

      Slet
  28. Jeg tror det må være ved at være 6. gang jeg sidder og ser videoen med dit smukke hjemmebibliotek! Jeg kan slet ikke få nok og jeg kan slet ikke beskrive, hvor misundelig jeg er. Jeg håber på at få en lignende rum, når jeg flytter i en større lejlighed i år. Jeg går og drømmer om at flytte ind i de lejligheder, hvor I også bor, men nu må vi se hvad fremtiden byder mig. Én ting er sikkert; jeg skal have en større lejlighed! Der er ikke plads til mine bøger i den her lejlighed og det gør ondt i min bogelskede hjerte at så mange af mine skønne bøger bor i kasser i kælderen, så det glæder jeg mig meget til at lave om på!
    Lige nu sidder jeg og laver en liste over alle de bøger i din video, som jeg bare MÅ eje, så jeg har noget at ønske mig, når jeg forsvarer mit speciale.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, tusind tak for de søde ord, Mette! Jeg er virkelig også glad for det, og mest af alt er jeg glad for, at mine bøger kommer til deres ret. Det er nemlig synd, at de bare ligger i kælderen eller står mast sammen, når de er så skønne og indeholder så mange eventyr.

      Jeg håber, du får pladsen til dit drømmebibliotek snart! Det er jo en af glæderne ved at være færdig med studielivet: man kan indrette sig lidt bedre og få meget mere bolig for sine penge. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale det hos Civiva, hvor vi bor :)

      Hvornår skal du forsvare speciale?

      Slet
    2. Jeg tæller nærmest også bare ugerne til, jeg kan få alle mine bøger pakket ud og de kan komme til deres ret, for det fortjener de. Jeg har endda lige bestilt 11 nye bøger (blandt andet inspireret af dine smukke bøger), som jeg ikke aner, hvordan jeg skal få plads til, men de kommer ihvertfald ikke i kælderen!

      Jeg bor i en Civica lejlighed lige nu, så jeg regner også med bare at skrive mig op til alle de lejligheder, de har i centrum. Dog tvivler jeg på, at jeg kan være så heldig, at nogen af dem der bor i lejlighederne, hvor I bor, har tænkt sig at flytte foreløbigt, men man kan da altid håbe. Måske bliver vi næsten naboer i fremtiden :P

      Jeg skal forsvare speciale i sidste halvdel af marts, men jeg får først den endelige dato i slutningen af februar, så lige nu står den bare på skrivning, skrivning og atter skrivning

      Slet
    3. Åh, altså! Man kan hurtigt få overfyldt sin lejlighed med bøger. Hvilke har du bestilt? Nogle vidundere? :)

      Ah, smart! Og altså, vi fik en lejlighed her ret hurtigt. Men det er selvfølgelig også en stor lejlighed, som der måske ikke er så mange, der har brug for. Måske er de sværere med de 2-værelses eller 3-værelses, de har. Men man kan jo altid håbe :) Og det kunne da være hyggeligt :B

      Ah, okay. Det forekommer mig lidt kaotisk – alt mulig held og lykke til dig :)

      Slet
    4. Mine reoler ligner noget, der er løgn, fordi der ligger bøger på kryds og tværs og når man bor i en 30 kvadratmeter lejlighed, så ser det også bare endnu mere uoverskueligt ud, fordi de er så lidt plads i forvejen.
      Jeg har blandt andet bestilt Puffin in Bloom boksen med de fire smukke bøger, en bog om Tove Jansson og så har jeg endelig taget mig sammen til at få købt Emily of New Moon og jeg glæder mig helt enormt til at læse dem alle!

      Jeg har ihvertfald store intentioner om at søge 2-værelses og 3-værelses derinde og så må vi se, om jeg har heldet med mig. Så længe jeg kommer ind til centrum og bo, så er jeg glad. Jeg er træt af at bo så langt fra alt!

      Jeg har også vildt meget stress over det! Hvis man nu bare havde datoen, så vidste man, hvad man havde at arbejde henimod. Jeg vil f.eks. gerne til Krimimessen i Horsens i marts, men det tør jeg ikke planlægge, fordi jeg ikke aner, hvornår jeg skal forsvare. Jeg har brug for alt det held, jeg kan få, så mange tak :)

      Slet
  29. Fantastisk video Rikke! Så hyggelig og stemningsfyldt. Du har så evigt mange smukke bøger <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, søde Rikke! Jeg er også så lykkelig for min voksende bogsamling :')

      Slet
  30. Jeg er så evigt imponeret (og jaloux) over dine fine rene linjer. Det er et smukt drømmebibliotek, glæder mig til jeg selv får ordentlig plads :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er vist også bare alt for glad for hvide møbler. Hvis jeg kunne, gjorde jeg alting hvidt :)

      Og det kan jeg godt forstå! Du har også en drømmesamling af bøger efterhånden :)

      Slet
  31. Hej Rikke!

    Jeg er virkelig imponeret over din samling, og det rører mig dybt at der er andre derude som deler den passion der hedder at læse. Jeg har lige nu et hjemmebibliotek med omkring 150 bøger, men jeg står til at skulle skifte nogen af dem ud, da de desværre er i dårlig stand. De fleste af dem er købt på loppemarkeder og genbrugsforretninger, hvilket typisk betyder at de er slidt og ofte mangler sider. Det jeg faldt over her er dine Christmas poems og Frost bøger, som jeg elsker designet ved. Hvor købte du bøgerne? jeg har ofte ledt efter dem, man kan ikke finde dem.

    SvarSlet
  32. Åh, hvor er det flot! Virkelig hyggeligt! Jeg elsker også at sidde og kigge på mine reoler, drømme sig tilbage til højtelskede historier og glæde sig til nye.

    Mine er opdelt således: 3 to-read-hylder, reoler med alfabetisk opdeling + en stor reol med farveopdelt + matchende sko.

    SvarSlet
  33. Det er virkelig nogle fantastiske reoler du har! Jeg glæder mig til jeg en dag får noget lignende..
    Pt tæller min og min kærestes samling 150+ bøger og er ved at løbe tør for plads i reolen. Da jeg indrettede reolen var tanken:
    En hylde med krimi og fantasy stillet op efter serier og/eller kronologisk udgivelse fra forfatteren. En hylde med skønlitteratur, som er tilknyttet mig studie. En hylde med mine studiebøger, samt mere studierelevant skønlitteratur. En hylde til min kærestes studiebøger og andre bøger. En hylde til noget, rapporter og lignende.
    Sådan er det når en ingeniørstuderende og en litteraturstuderende bor sammen.
    Det system er dog for længst røget af mangel på plads.

    SvarSlet
  34. I love your room (or study room)! You have an amazing book collection!! <3
    Love your blog!!
    xo,
    ohmydarlingdeer.blogspot.com

    SvarSlet