søndag den 17. april 2016

"The Unknown Unknown" af Mark Forsyth

"The Unknown Unknown" af Mark Forsyth fra forlaget Icon Books. Udgivet i 2014. 5/5 stjerner.

Måske er det at strække sandheden lidt, når man kalder "The Unknown Unknown" for en bog. For det er egentligt mere et hæfte end en bog; 23 sider der bliver sammenholdt af helt almindelige papirsclips i ryggen. Mest af alt minder det om en lille folder eller en pamflet, som man kunne få stukket i hænderne til et foredrag eller finde i bunden af en indkøbspose. Men sommetider kommer de smukkeste overraskelser i de mindste indpakninger. Og "The Unknown Unknown" er alt, hvad jeg kunne ønske mig.
For i løbet af sit 23-siders lange essay, formår Mark Forsyth at opsummere, hvorfor bogbutikker er nødvendige. Og hvorfor de stadig er relevante i en verden fyldt med online butikker, e-bøger og lette indkøbsmuligheder. Og han fastsætter boghandlens relevans uden at bagatellisere den digitale verdens fordele. Han er hverken en rablende romantiker eller en håbløs idealist. Han er realist, og han rammer hovedet på sømmet.
The book is still waiting for you, the perfect book, the one that will answer every question you didn't know to ask. It's on the shelf at the top, in the corner, just within reach of your grasping hand. The unknown unknown, waiting like an undiscovered continent, just at the back of the bookshop.” 
For hvorfor er bogbutikker nødvendige? Jeg er selv plusmedlem på Saxo.com og kan bestille alle de bøger, jeg drømmer om med et enkelt klik, forhøjet rabat og gratis fragt. Det er nemt, og de har altid, hvad jeg leder efter. Men de kan ikke give mig det, jeg ikke ved, jeg leder efter. 
Netbutikker er beregnet til målrettet shopping. De kan ikke overraske. De kan ikke lokke mig til at samle en bog op, blot fordi den ligger på et udstillingsbord og glimter. De kan ikke få mig til at læse en bagsidetekst, fordi jeg går og fordriver tid. De kan ikke præsentere mig for bøger, jeg ikke ved eksisterer. Men det kan bogbutikker. Og lige så frustrerende det kan være, at gå forgæves efter en bog der ikke er på lager – lige så vidunderligt er det, at komme hjem med en bog, man ikke anede eksisterede.
 “Lord, deliver us from what we already knew we wanted. Give us some new desires, the weirder the better.
Jeg kommer aldrig til at erstatte onlineshopping med en gåtur i gågaden. Jeg er alt for målbevidst, for kræsen, for specifik i mine søgekriterier til at lade mig nøje med de fysiske butikkers begrænsede her-og-nu-udvalg. Men jeg kommer heller aldrig til at holde op med at slentre ind i boghandlere. For jeg elsker overraskelser. Jeg elsker at rode i bogkasser og finde bøger, jeg aldrig før havde hørt om. Jeg elsker at se på smukke bogforsider, som jeg aldrig har set før, og jeg elsker at samle en bog op, bare fordi den er der, og bare fordi jeg er nysgerrig. Jeg elsker bogbutikker, fordi de altid overrasker mig; uanset om det er med en smuk udgave af min yndlingsbog eller en obskur roman af en glemt forfatter. 
Og det er lige præcis, hvad "The Unknown Unknown" handler om. Mark Forsyth beskriver mine egne købevaner så præcist, og jeg er fuldstændig enig med ham; de bedste bogoverraskelser stammer ikke fra en hurtig Google-søgning. De bedste bogoverraskelser finder sted, når man træder ind i en boghandel.  

4 kommentarer:

  1. Lyder virkelig som en fin lille bog. Impulskøb kommer jo tit fordi man bliver forelsket i noget, som man ikke har forudset, en ting som online boghandlere måske godt kan, men det er sværere:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Og Forsyth beskriver det så fint!

      Slet
  2. Hvor er den fin! Normalt er essays slet ikke mig, men et eller andet fangede mig ved din anmeldelse - så jeg tjekkede saxo og var sådan 'nåh, kun 25 kr. med plusmedlemskab - den napper jeg - og når jeg nu alligevel skal have noget, så kunne jeg jo liiiiige' - åh suk, det fortsætter bare. Ha ha. men tak for tippet! Hvor finder du dog sådan noget 'bøger' henne? Jeg havde aldrig nogensinde faldet over den, hvis det ikke var for din anmeldelse. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor fint! Det tror jeg ikke, du vil fortryde. Det er smadderfin og meget, meget, meget hyggelig læsning. Jeg stornød den i hvert fald – og blev næsten helt ked af det, da den så hurtigt var slut.

      Og jeg ved det faktisk ikke. Jeg finder dem så mange steder. Hos booktubers, andre bogbloggere, via Goodreads, boganbefalinger, automatisk Amazon-generede anbefalinger og hvad ved jeg. Jeg har slet ikke styr på, hvad der kommer hvorfra :)

      Slet