søndag den 19. april 2015

Fælleslæsning: Én for alle og alle for én!

I efteråret bladrede jeg min vej igennem Alexandre Dumas' legendariske fortælling om greven af Monte Cristo. Bogen overraskede mig med dens letlæselighed og eventyrlyst, der strømmede igennem enhver side og fyldte hvert eneste bogstav. Jeg var fanget og tryllebundet fra start til slut, og jeg blev efterladt med en øjeblikkelig lyst til at læse flere plotdrevne eventyr og meget mere Dumas. 
Så da Anne Nikoline spurgte mig, om vi skulle læse "De tre musketerer" af den selvsamme forfatter, bankede mit hjerte en anelse hurtigere. Vi blev hurtigt enige om, at bogen skulle læses – og at den skulle læses i fællesskab. Med hinanden og med alle, der ville være med.
Der findes intet bedre end at dele en god læseoplevelse med andre; at have nogen at diskutere finurlige citater med, at have nogen at dele karakterfrustrationer med, at have nogen at gætte plotdrejninger med, og at have nogen at følges med og heppe på når læsningen er lang, og plottet trækker ud. 
Hvis I, ligesom Anne Nikoline og jeg, også drømmer om at læse Dumas' mesterroman om de tre sværdfægtende og eventyrlige musketerer, eller blot vil være med til at fælleslæse en spændende klassiker, vil vi inderligt gerne dele læseoplevelsen med jer. 
Tanken er, at Anne Nikoline og jeg starter læsningen af "De tre musketeter" d. 1. maj og løbende vil tweete om pudsige citater, plot-overraskelser og desuden Instagram-dokumentere fine læsestunder undervejs på hashtagget #DumasLæsning. Vi håber, I vil læse bogen sammen med os og ligeledes dele jeres læseindtryk under det selvsamme hashtag. På den måde vil vi kunne diskutere vores vej gennem bogen på kryds og tværs af internettet; og på den måde dele ordenes magi.

Fælleslæsningen er ganske uforpligtende og drevet af simpel hyggetrang til deling af en god læseoplevelse. I kan begynde læsningen den samme dag som os eller tilslutte jer i løbet af maj – hashtagget vil være aktivt og evigt gyldigt lige så længe, som der er nogen, der bruger det.
Det hele bliver selvfølgelig afrundet med bogdiskussion og læsesnak på Anne Nikolines og min blog, og vi glæder os til at dele Dumas' eventyrsord med jer alle. 

Jeg tvivler på, at der findes noget bedre end delt læselykke. Hvad siger I? Og er I måske interesserede i uforpligtende fællesfordybning i Dumas' "De tre musketerer"? 

7 kommentarer:

  1. For fanden, den vil jeg så gerne læse!! Jeg elskede Greven af Monte Cristo og har siden da været på jagt efter et dansk eksemplar af De Tre Musketerer (LÆSER I MED ROSINANTE&CO?!), men jeg kan simpelthen ikke finde et, som er: 1. en ny-oversættelse og 2. Nogenlunde pæn at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pisse godt, Maja! Der burde så meget være en matchende udgave af De Tre Musketerer fra Rosinante&Co., nu hvor de har Greven.

      Slet
    2. Ah, ja. Klassikere er sommetider svære at opstøve i ejer-værdige udgaver på dansk. Men mon ikke du kan fange en ok oversættelse (med en grim indbinding) på biblioteket? Så slipper du for at købe den, indtil Rosinante&Co får den oversat :p

      jeg håber, du vil være med :D

      Slet
  2. Jeg har faktisk en charmerende to-delt udgave af fortællingen, købt på et antikvariat. Jeg har længe ville læse den, men er ligesom ikke rigtig kommet igang. Det kan være maj skal være måneden hvor dette sker...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor fint. De gamle læderindbundne bøger er netop noget så charmerende. Jeg håber, du vil læse den sammen med os :)

      Slet
  3. Åh ja, hvor genialt! Så kan det være, at jeg endelig kan få taget mig sammen til at få læst mit eksemplar, som efterhånden har stået og samlet støv på hylden i tre lange, pinlige år. Count me in! Glæder mig allerede til at kaste mig over bogen sammen med jer fra den 1. maj - og så ellers forsøge ikke at dø indvendigt over, hvor meget hurtigere end jeg I garanteret får læst den haha (:

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Fan-tas-tisk! Jeg glæder mig helt vildt til at læse bogen sammen med dig! :D

      Slet