torsdag den 12. marts 2015

“She was fascinated with words. To her, words were things of beauty, each like a magical powder or potion that could be combined with other words to create powerful spells.”

Sommetider sker det, at jeg kigger på min bogreol og ikke ejer en eneste bog, jeg har lyst til at læse. Det er oftest, når vejret skifter, og en ny årstid bryder ud og efterlader den gamle bag sig. Jeg bliver ubeslutsom og utålmodig, sukker efter bøger jeg ikke ejer, og ignorerer de læste og ulæste romaner, som mine hylder spilder over med. "Jeg har ikke noget at læse" siger jeg sukkende til Nico, som ikke værdiger mig et eneste blik, før han bryder ud i grin. "Du har ikke andet end ting, du gerne vil læse," svarer han og ryster på hovedet. Men jeg er ikke enig. Læsetrangen nager i mig, det kribler i mine fingre, og pludselig går jeg utålmodigt og venter på posten, fordi jeg har klikket en hel indkøbskurv hjem fra SAXO.
Med alt lige fra afslutningen på en medrivende fantasy-trilogi til en simpel digtsamling om kærlighed og sorg, en gotisk fransk roman fra 1800-tallet, en kort bog om en perle og en mærkværdigt lille bog om et bibliotek der indeholder flere billeder end ord, strækker mine bogkøb sig fra A til Z. Der er intet andet system, ingen anden fællesnævner eller bagtanke end mit humør. Og rastløsheden forvandles hurtigt til læseiver, når side efter side venter på mig. Jeg læser mig hurtigt igennem samlingen af de nye, skinnende bøger på mine reoler, og således har jeg allerede fået læst otte ud af sytten nye bøger. Hvert ord er en skat, og hvert ord rammer plet i marts måneds milde forårshumør. 
Februar og marts er altid sådanne måneder, hvor man ender med at købe mange bøger. Skinnende kataloger om bogudsalg ankommer med posten, eksamensperioden ender, og argumenter for eksamensbelønning begynder, mail-indbakken fyldes med tilbud, og det skiftende vejr skaber skiftende læsehumør. Jeg har altid let ved at finde en grund til at købe bøger, men i februar og marts er det en smule lettere.

I videoen nedenfor fremviser jeg de bøger, posten har bragt mig på det seneste. Hvad med jer? Har I også købt et par bøger i løbet af februar og marts? Har I gjort skønne fund til bogudsalget eller andre steder? 

23 kommentarer:

  1. Det jeg har læst af Carol Ann Duffy har simpelthen været så underholdende, jeg købte hendes Faery Tales for nogle måneder siden og den er gudeskøn. Jeg har i forvejen en af hendes digtsamlinger - om kærlighed - og de er så underholdende og eventyrlige at det kun kan anbefales, den hedder bare Selected Poems.
    Hun blev også udnævnt til Poet Laureate for nogle år siden, en stor kados til hende. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder simpelthen så lovende! Jeg læste godt, hun var blevet Poet Laureate, og det er da virkelig en ære, der udmærker hende. Det gør mig endnu mere spændt på at læse hende!

      Og ja, bogen er simpelthen så smuk. Jeg glæder mig til at læse den.

      Slet
  2. Nøj hvor er de fine. Jeg får helt lyst til at købe flere, men SU'en tillader det ikke haha. Jeg var nemlig også ude på en bookhaul i slutningen af februar. Jeg fik købt en blanding af klassikere, børnebøger og feministisk litteratur. God kombo! :-)
    // thuleana.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, altså. Det er sådan en evig ond cirkel at være bogelsker; der er altid en bog til, der fanger ens opmærksomhed ... Suk. Til gengæld har man altid noget at samle på :b

      Og det lyder bestemt som en skøn kombination :)

      Slet
  3. "The Peal" er simpelthen så fantastisk! Jeg læste den i folkeskolen (8. kl.) som 'tvagslæsning', og jeg husker, at jeg fløj igennem den, men alligevel virkelig ikke havde lyst til, den skulle slutte. Desuden nød jeg så meget både at diskutere den på klassen, og senere hen også skrive en romangennemgang af den. Åh, hvor må jeg altså virkelig snart genlæse den - jeg er ret nysgerrig efter at se, hvad jeg vil synes om den i dag.

    Jeg er også meget begejstret for Saxo's plusmedlemskab - der er i hvert fald en del, der bliver noget billigere end uden. Jeg endte derfor også med at bestille tre pakker hjem fra dem i februar. Den ene pakke indeholdte et fint Harry Potter bokssæt på engelsk, den anden "Homecoming" af Kass Morgan, og den tredje indholder (den er desværre ikke sendt endnu) tre Kasie West bøger og "A Thousand Pieces of You" af Claudia Gray :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig SÅ fantastisk. Jeg elskede at læse den, hver eneste side er en lille perle i sig selv, en fabelagtig fortælling om traditioner og snæversynethed. Den har et mytisk præg, og man kan forsvinde helt ind i den. Jeg synes helt bestemt, den fortjener en genlæsning ved kommende lejlighed – jeg er sikker på, den ikke mister noget på tværs af en tidsalder.

      Og ja! Plusmedlemskabet er på én gang det bedste og det værste, der er sket i lang tid. Jeg er skiftevis helt vild med det og helt bekymret for det. Så dejligt!

      Slet
  4. Sikke nogle skønne bøger! "The Pearl" er netop smidt på next-to-buy listen, som jeg har på Saxo. :D
    Februar og marts har indtil videre budt på over 30 nye bøger, nogle (få) er anmeldelses eksemplarer og andre er så et tydeligt tegn på mangel af kontrol fra min side (at være plusmedlem på Saxo gør det ikke lettere for mig). :') God torsdag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Plusmedlemskab er virkelig en farlig ting! Det går så hurtigt med bogindkøbene :-D

      Og ja! Læs endelig "The Pearl". Den er så kort og så fin, og jeg synes virkelig, den er en perle! (høhø) Helt fantastisk.

      Slet
  5. What a wonderful book haul! I saw Emma on the Folio Society and I thought of you, kind of waiting until the book appears on your blog and in your library ;)
    March is called the month of books here in Slovakia, so I'm wondering how to celebrate it properly (meaning what books I am going to purchase this month :) and your book haul is really inspiring :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you! And how fun that the book made you think of me. I almost bought it myself, and then decided it would have to wait, but my boyfriend surprised me and bought it for me! I was so ecstatic and grateful. What a beautiful gift.

      'The Month of Books'. That sounds lovely! I hope you'll have a wondrous month filled with books!

      Slet
    2. Wow! I would like to have a boyfriend to whom it will occur to buy me a book too! :) I've seen the Folio Society edition of Pride and Prejudice on your blog for the first time and when I saw Emma, it automatically came to me that it is another Jane Austens book to match your Pride and Prejudice :)
      And thank you! :) I am selfishly happy to have such a month I can use as a pretence to buy some more books and spend more time reading.
      I wanted to ask you... How do you search for your book picks? Most of your books are editions with beautiful covers but it is impossible to see all the cover features when you purchase via internet. Recently, I developed a habit to go to a bookshop with no particular buying intention, only to see and touch beautiful books I will find. I had some strange longing to see and touch books "in person", not just purchase them via internet. I know that I would definitely go mad if I read e-books :D

      Slet
  6. Sikke dog en masse skønne bøger og nye serier at samle på :D
    Jeg har selv lige lavet en book haul video, og der er jo intet bedre end at vise de nye bøger frem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Jeg er også helt vilde med dem alle :)

      Slet
  7. Sikke mange fantastiske bøger! Jeg bliver jo helt nysgerrig omkring 'The Pearl'! Kan være den også skal i indkøbskurven.
    Jeg har nemlig en kurv planlagt til starten af april! (Feriepenge og penge tilbage i skat, woohu), hvor der blandt andet ligger de 'nye' udgaver af Skammerens Datter-bøgerne (Den grønne med 1+2, og den røde med 3+4) da jeg virkelig længes efter den udgave. Derudover bliver jeg ved med at tilføje og fjerne bøger - kan ikke helt bestemme mig endnu ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk er lige ordet! Og – åh, du bliver NØDT til at læse "The Pearl". Den er så god og har så mange fantastiske kvaliteter.

      Og det lyder simpelthen dejligt! Jeg har også altid en mental liste voer bøger, jeg kunne tænke mig i den kommende måned :b

      Slet
  8. Sikke en vidunderfin stak du har fået samlet sammen! Du kan virkelig glæde dig til "Thérèse Raquin", som er så utroligt velskrevet og konstrueret, og ligeledes "Revolutionary Road", som rammer lige i ennui'en, og bliver siddende i lang tid :)

    Jeg har faktisk aldrig overvejet "The Pearl", da der jo er så mange andre Steinbeck, der er mere kendte, men med den anbefaling, så skal det vist være den næste i rækken (som er virkelig kort indtil videre) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en sand herlighed! Og jeg glæder mig bestemt også til hver og en. Jeg har aldrig læst Zola før, så det bliver vildt spændende – og med din anbefaling kan jeg kun glæde mig endnu mere.

      Og, åh. Jeg ved, du vil elske "The Pearl". Den er så fantastisk fin, næsten mytisk og samtidig så realistisk grusom, at den er svær at placere korrekt. Jeg kan kun anbefale den. Det er faktisk min yndlings-Steinbeck indtil videre!

      Slet
  9. Det er næsten forfærdeligt så mange bøger jeg har købt i marts måned! Tror det er en form for modreaktion på det faktum, at jeg indtil marts ikke havde købt bøger (ud over pensum) siden september 2014! o_O
    På nuværende tidspunkt er jeg endt på 12 nye bøger, men nu er det også nødt til at slutte. Først endte jeg med seks nye fra Arnold Buscks bogudsalg, så to fra Bog&Idés og nu har jeg lige klikket fire hjem fra Amazon til de næste måneders diskussioner i læseklubben. Og jeg glæder mig til at læse hver og en!

    www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja. De der bogkøbsstop får altid en stærk modreaktion. Jeg gjorde det samme sidste år, og det er vist helt naturligt. Men det er også lidt fjollet :p
      Ikke desto mindre er 12 bøger da også helt fantastisk! Især hvis de alle er sådan nogle, der fylder ens mave med kriller og læseforventning. Hvad fandt du til bogudsalget? Noget godt, som du måske kan tippe om? :D Jeg synes slet ikke, jeg kunne finde noget særligt.

      Slet
  10. Folios bøger er jo direkte farlige :-)
    Jeg overvejer at købe en bog eller to derfra i løbet af foråret, men ellers er det mest Saxo og Bookoutlet, jeg har købt fra de sidste par måneder. Modtog Saxo-pakken i dag og det føltes næsten som juleaften :D Bøgerne kommer på bloggen i morgen.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. SÅ farlige. Og man bliver næsten helt besat. For åh, hvor er de smukke og gennemførte.

      Og jeg har netop set dine nykøbte bøger på bloggen! Åh, det er da også sande lykkeindkøb :D

      Slet
  11. Jeg har lige så sent som i dag købt en bog ... en "tillykke-med-at-du-har-fået-et-arbejde-gave" til mig selv. Selvom jeg også lige har været med på læsningen af Emma, så er det faktisk Folio udgaven jeg lige har købt :o) Jeg synes min gamle paperback udgave var så trist og gammel, og taget i betragtning, at jeg lovede at elske Mr. Knightley endnu højere hvis jeg fik jobbet (læste i bussen til og fra samtale) så syntes jeg, at det var meget passende, at jeg fik ham i en smukkere udgave.

    Endnu en gang må jeg dog skyde skylden på dig - men det er som tidligere nævnt nok mere smertefuldt for min stakkels mand end for mig, som glæder mig så meget over at komme til at eje flere smukke bøger :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor fantastisk med sådan en belønningsgave! Den er helt sikkert velfortjent. Stort tillykke med jobbet :) Og bogen vil du kun blive glad for, den er simpelthen så smuk, og sikke et fint minde du har at binde den op på.

      Og åh altså – jeg beklager og glædes på en og samme tid. Det er dejligt at kunne inspirere ;)

      Slet