torsdag den 1. maj 2014

Currently reading #10: Fælleslæsning og majdrømme

Call me Ishmael.” Så simpelt og dog så ikonisk begynder gigantklassikeren "Moby Dick". Derefter følger et pudsigt kapitel om en mand, der bruger havets bølger som den ultimative humørpille, og højlydt udbreder sig om den dragende virkning havet har på mennesket. Fortællertonen er på én gang både lystig og forunderligt tung; sætningerne har både længde og vægt i proportion med den hval, man ved, det hele snart vil handle om.
Jeg har lige læst det første kapitel af "Moby Dick", og mit bogmærke befinder sig kun ni sider inde i den næsten søfarvede bog. Det der har fascineret mig mest indtil videre har ikke været det læste kapitel, men tværtimod alt det, der lå før kapitlets start. Melville leger nemlig med alverdens citater og brudstykker; om hvaler, om hav og om harpuner. Mængden af tekst før den egentlige tekst er nærmest helt overvældende.

Det er nu blevet maj og fælleslæsningen af "Moby Dick" er påbegyndt. Jeg drømmer om at læse "Moby Dick" under den strålende majsol i selskab med jordbær og god musik. Jeg drømmer om at lade stuen fyldes med duften af syrener, altimens Melvilles bogstaver læses med høj koncentration. Jeg drømmer om bare tæer, delte læsestunder og en begyndende sommer. Og selvom varslet for den første majweekend ikke ligefrem er lovende, håber jeg, at mine drømme alligevel vil gå i opfyldelse.
I virkeligheden har jeg ikke megen læsetid eller solskinstid i denne måned. Tre skriftlige eksaminer venter forude, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget fritid de vil efterlade. Om fjorten dage begynder det papirsmæssige kaos af eksaminer og praktikansøgninger – og jeg har tænkt mig at nyde hvert sekund indtil da.

Hvilken bog starter I jeres majlæsning med? Deltager I måske i fælleslæsningsprojektet af "Moby Dick", som Gitte og jeg har arrangeret? I så fald glæder jeg mig virkelig til at dele læseoplevelsen med jer. (Randi har i øvrigt været så venlig at informere om, at "Moby Dick" er frit tilgængelig online lige her.)

20 kommentarer:

  1. Jeg er lige gået i gang med endnu en børneklassiker efter endt læsning af lidt forskellige børnebøger. Denne gang har jeg fået fat i Leonora Christina Skovs gendigtning af Alice i Eventyrland. Derefter står den på Capotes "Breakfast at Tiffanys", som jeg længe har villet læse (jeg elsker filmen og har ikke tal på hvor mange gange jeg har set den efterhånden.) :)
    Mange solrige hilsener, Ann-Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, børnebogslæsning er noget af det bedste læsning i verden. Jeg elsker det, der er sådan en glæde og nostalgi i det, som slet ikke findes andre steder.
      Jeg læste "Breakfast at Tiffany's" sidste år, og brød mig ikke rigtig om den. Jeg håber, du vil få en bedre oplevelse med den! :)

      Slet
  2. Er et godt kapittel på vej selv - og det ble betraktelig bedre da jeg kom i gang med selve bogen... Begynte nemlig med forordet - og det var TUNGT

    SvarSlet
    Svar
    1. Ah, ja! Forord er ofte kæmpe-tunge. I min udgave er der kun Melvilles eget forord og alle hans citater, og det fandt jeg meget fascinerende! :)

      Slet
  3. Jeg elsker din udgave af bogen - den er så smuk!
    Jeg har netop nu færdiggjort min sidste skriftlige opgave, og vil derfor belønne mig selv med at gå ned i nærmeste bogbutik og anskaffe mig 'Moby Dick', så jeg kan deltage i fælleslæsningen!

    (Forresten, jeg ved godt, at jeg forsøgte mig med en blog for et halvt års tid siden - det gik ikke. Nu har jeg forsøgt mig igen, så hvis du vil tage et kig, ville det gøre mig glad: http://life-books-and-everything.blogspot.com)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg knuselsker den også; så detaljeret og kæmpefin!
      Og det lyder simpelthen skønt. Er der noget bedre end en bogbelønning efter hårdt arbejde? Jeg tvivler! :)

      Fantastisk med din blog! Selvfølgelig kigger jeg forbi :)

      Slet
  4. Hvor er det et smukt eksemplar du ejer!

    Jeg er ret vild med Jeres initiativ om fælleslæsning på tværs af landet. I mit ikke-virtuelle liv kender jeg ikke mange, som holder ligeså meget af at læse som jeg selv gør, så det gør mig virkelig glad at læse en bog i et fællesskab som det I har stablet på benene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg knuselsker det også! En sand hyldefryd :)

      Åh, det er jeg meget glad for at høre! Det var netop også dét, der var tanken; det at man læser den samme bog betyder, man også kan forenes om den. At alle kan snakke med og har det samme udgangspunkt. Det er altså fantastisk!

      Slet
  5. Jeg er også gået i gang med at læse den. Jeg har dog valgt at springe forordet (som jeg ikke ved om der også er i de engelske udgaver) over indtil videre, af angst for om det nu afslører for meget af historien - og for først og fremmest at undgå at sidde med en andens analyse i baghovedet. Citatsamlingen synes jeg var overraskende omfattende, men også virkelig tiltalende, ligesom sproget i det første kapitel, så jeg er spændt på hvad jeg vil synes, når historien først rigtig tager fat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun læst Melvilles eget 'forord' og alle de citater, han har samlet sammen. Der er vist ikke et rigtigt forord i min udgave, og det er måske fint nok, for det kan netop være lidt drænende og enormt spoiler-fyldt.

      Jeg ved ikke hvorfor, men jeg synes virkelig bogen er morsom, grænsende til det næsten parodi-agtig komiske? Jeg morer mig virkelig, men jeg havde måske forventet en mere dyster bog? Måske kommer det, når Kaptajn Ahab introduceres? Jeg kan slet ikke lige regne det ud, men jeg hygger mig godt nok alligevel :D

      Slet
  6. this is such a beautiful cover, I never noticed the pages where coloured too! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. It is really stunning! I adore the coloured pages as well, it is such a lovely detail.

      Slet
  7. Sikke et smukt eksemplar af Moby Dick. Er den illustreret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes virkelig også det er vidunderfint bogdesign. Bogen har et kort omme bagi og 5-6 illustrationer - men ikke inde i selve teksten. Det er lidt spøjst, at de har puttet det hele bagi bogen, men altså :)

      Slet
  8. Jeg begyndte på den for år tilbage, men yikes, den blev ikke færdiggjort. Forfærdeligt tung og forfærdeligt lang ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ah, ja, det er mange, der siger! Den er vist også på listen over de bøger, folk begynder på og oftest opgiver at læse? Det er også noget af en mursten.

      Ikke desto mindre hygger jeg mig med den indtil videre. Er ca. 100 sider inde, og har det uendeligt morsomt over Melvilles humor og alle de skjulte sex-jokes :p Der er lidt Shakespeare over det, og det er ret fint, synes jeg :)

      Slet
  9. Hvor er det altså fedt med fælleslæsning! Jeg regner dog desværre ikke selv at være med i denne omgang, da jeg har eksamen i hele maj, og dermed nok ikke har den store lyst til tung fritidslæsning ved siden af. Jeg glæder mig dog til at følge med hos alle jer andre :)

    Jeg starter derfor også maj ud med noget lettere læsning; jeg læser nemlig lige i øjeblikket "Mærket for livet" af Emelie Schepp, som, jeg virkelig synes, er spændende. Og derudover håber jeg på også at få læst lidt mere i "Det sidste brev fra din elsker" af Jojo Moyes i løbet af de næste par dage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig så hyggeligt, og jeg er så glad for, at så mange er med på idéen! Det er helt forståeligt med eksamen; jeg er ret heldig på det punkt, og har kun tre skriftlige, hvoraf den ene omhandler en af mine absolut yndlingsbøger. Så det er ikke så galt for mit vedkommende :)

      Det lyder i øvrigt fantastisk! Jeg var meget glad for Jojo Moyes' bog, den er virkelig medrivende og kærlighedssmuk. Har du læst hendes anden bog, 'Mig før dig'? Den kunne jeg nok lidt bedre lide, men 'Det sidste brev fra din elsker' er bare så hjertevarmende i stedet for.

      Slet
  10. Nøøøj så kom jeg også til det her indlæg i bunden af min bloglovin.
    Jeg er bare så glad for det her fælleslæsning - selvom jeg synes det er presset med at finde tid, haha :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Åååh, vinder'følelse! Sommetider kan det virkelig være noget af et projekt at gennemgå!

      Det er virkelig skønt med fælleslæsning, jeg elsker vores projekt! Jeg har heller ikke rigtig fået læst i dag f.eks., men jeg tager revanche i morgen :D

      Slet