søndag den 19. januar 2014

“The worst thing about new books is that they keep us from reading the old ones.”

Købet af en ny bog kan gøre mig helt ekstatisk. Jeg stryger kærligt mine fingre over helt urørte og blanke sider, eller indånder den hemmelighedsfulde duft af en brugt bogs rejse. Jeg nærstuderer illustrationer, titelblade og indholdsfortegnelser, mens jeg drømmer længselsfuldt om den dag, jeg finder tiden til at læse den. Hver gang jeg tilføjer endnu en bog til min samling, behandler jeg den som en gylden skat, som jeg ikke kan vente med at åbne og nyde - lige indtil jeg køber en ny stak, og i stedet skriver deres titler øverst på min læseliste. For akkurat som med et lille barn, er det oftest det skinnende nye legetøj, der hurtigst tiltrækker sig min opmærksomhed.
Hvor uigennemskueligt det end kan forekomme, så har jeg et system. Jeg køber mange bøger måned efter måned - men jeg læser ligeså mange. Faktisk har jeg oftest læst alle bøger fra den forudgående månedsbestilling fra Amazon, før jeg bestiller en ny. Derudover har jeg naturligvis også ældre projekter liggende; genbrugsfund og murstenstykke klassikere, som ikke er blevet købt med tanken om at blive læst nu - men derimod blot engang i en udefinerbar fremtid. I mit indre har jeg kategoriseret det som nutidsbøger og fremtidsbøger.
Fremtidsbøgerne er de bøger, der udgør byggestene i mit fremtidige bibliotek. Bøger jeg gerne vil læse en dag - men som endnu ikke fylder alverden i min bevidsthed. Litterære milepæle såsom "Ulysses" af James Joyce eller "Atlas Shrugged" af Ayn Rand, men også de mindre ambitiøse af slagsen, som blot venter på det rigtige øjeblik og den rigtige sindsstemning. Bøger jeg har købt, fordi jeg gerne vil læse dem, men ikke nødvendigvis læse dem nu.
Nutidsbøgerne er derimod den slags bøger, jeg pinefuldt venter på at samle op. Bøger jeg allesammen ville læse øjeblikkeligt, hvis blot jeg kunne, og bøger der er blevet købt med henblik på den person og den læser jeg er nu, i dette øjeblik. Det er således nutidsbøgerne, jeg oftest køber og læser - og det er nutidsbøgerne, mit indkøbssystem er opbygget efter. Jeg læser dem hurtigt, og tilføjer derfor også hurtigt flere til min samling i en evig cirkelbevægelse.
Cirklen brydes dog, når nutidsbøgerne der kalder så indtrængende på mig, pludselig hober sig op. Når der er flere bøger omkring mig, jeg gerne vil læse, end der er tid. Som nu, hvor talrige firkantede pakker under juletræet er blevet tilføjet til en, i forvejen, stor læsestak. En ganske forudsigelig konsekvens af en venlige mennesker og en omfattende række af bøger på ønskelisten. Mit system er blevet sat midlertidigt ud af spil.
Da jeg for nylig bladrede min liste af nutidsbøger igennem på Goodreads, og tilfældigt stødte på en bog jeg fik til min fødselsdag i juli, tog jeg en beslutning. En beslutning om at læse i bund, før endnu en stak af nye bøger kommer dumpende ind af brevsprækken. Jeg vil gerne dedikere min tid til de vidundere, der står på mine hylder i forvejen, før de bliver overskygget af nykøbte fornøjelser, der så hurtigt stjæler mit blik og min koncentration. Der er ikke tale om et decideret bogkøbsstop, som så ofte bliver omtalt i den boglige bloggerverden; snarere en bogkøbsreducering.  Jeg foretrækker fleksbilitet frem for strikse og ubøjelige forsæt, som jeg alligevel ender med at bryde. I hvert fald for nu.

Hvor ofte køber I nye bøger - og har I et overblik over jeres ulæste bogstakke? Holder I øje med antallet af ulæste bøger? Eller køber I blot bøger, når I falder over dem uden nærmere spekulation?

30 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke lade være med at købe nye bøger, selvom jeg har maaange ulæste bøger (ca. 190 ulæste bøger). Jeg kan simpelthen ikke lade være, og har også opgivet. Jeg får læst alle bøgerne på et tidspunkt, netop når sindsstemningen er der. Selvom det kan være svært, fordi nogle gange vil jeg gerne læse alle sammen NU

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår dig så udmærket! Det handler bare om den rigtige timing til visse bøger - og det behøver man jo ikke stresse over :)

      Slet
  2. Grunden til at jeg sjældent køber bøger er ikke at der er for mange ulæste, det er der også, men derimod at budgettet ikke rækker til det. I stedet køber jeg en stor stak hjem en til to gange om året og håber på at det rækker :) Men hvis jeg ikke var underlagt et SU-budget så ville jeg købe løs hver gang jeg forelskede mig i en bog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, budgetter er også en faktor, man skal huske at medtage :) Men et par vidunderstakke årligt er nu heller ikke dårligt. Især ikke fordi det så tvinger en til at få dem læst :)

      Slet
  3. Jeg køber bøger selv, jeg har en "bogklub" med et par veninner hvor vi køber bøger sammen, og jeg tror jeg er på biblioteket minst en gang om ugen... Jeg PRØVER så godt som mulig at skrive en lister over hvad der skal leses, men av og til kommer man jo liiiige til at snuppe en ekstra eller fem med hjem... Men fører et fint worddocument, som jeg prøver at holde mig til.

    Og så har jeg en "regel" om at mindst hver 5. bog jeg leser skal være fagrelateret ;) Kan bare sige jeg gleder mig til at jeg skal starte i skole igen og komme igang med min 45minx2 bustur;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk enormt dårlig til det der med lister og planlægning, når det kommer til min læsning. Jeg kan godt forholde mig til, jeg skal læse en af de 30-40 bøger, jeg har liggende, men jeg kan aldrig bestemme mig for en rækkefølge el.lign. Det kan jeg slet ikke kapere :)

      Og skøn regel! Så får du læst lidt af det også jo ;)

      Slet
  4. Jeg kommer mest i problemer, når der er "fyld posen" for 25 i genbrug - der kan godt liiige ryge en 8 stykker med hjem på en gang. Fra ny af, er jeg vist mere moderat i min shopping :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh suk! :D Det er også farligt! :) Og så uendeligt fristende.

      Slet
  5. Hvilke bøger har du stående, som du ønsker at læse før du bestiller nye?

    Jeg køber sjældent bøger over nettet. Jeg ved, at jeg ikke ville kunne styre det. Til gengæld køber jeg altid bøger, når jeg falder over dem i butikkerne. Jeg er også beriget med læseglade forældre, der efterhånden har skabt sig deres helt eget bibliotek, hvor jeg kan gå på opdagelse. Jeg har altid ulæste bøger på mine hylder, men jeg bliver bedre og bedre til at få dem læst i samme takt med, at jeg bringer nye til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan se en ca. liste her: https://www.goodreads.com/review/list/4327582?shelf=own-and-not-read (omend nogle af titlerne bliver gemt til skolesammenhæng, og andre ikke er blevet indtastet endnu.) Men der er en 30 stykker, jeg gerne vil læse inden et nyt læs kommer anstigende.

      Det er skønt at have et hjemligt bibliotek, man kan hapse fra. Sådan et har min mor også, til stor glæde og gennemført fornøjelse :)

      Slet
  6. Åh, jeg er SÅ dårlig til at få læst alle de bøger jeg ejer! Jeg har det fuldstændig ligesom dig, og bliver helt forelsket i de nyeste bøger på hylden, Kindlen eller ønskelisten, og så er det kun dem, der duer, selvom jeg ofte aldrig kommer længere end til at ae dem blidt, og så stille dem på hylden... :)

    Jeg har lige lavet mig et lille nytårsforsæt om at læse flere af de fysiske bøger, jeg har stående på hylderne - jeg har de sidste par måneder kommet til at gå lidt amok i bogkøb, og det skortede ikke på uløste bøger i forvejen... 145 ulæste bøger, som jeg gerne vil læse! Og så er de ca. 400 mere på Kindlen ikke talt med.... Og med ca. 100 læste bøger om året, så er jeg nok nødt til at komme igen ;)

    Så også herhjemme et lille løfte om bogkøbsreducering - både for hyldernes og pengepungens skyld ;) Så må vi se hvor mange jeg har fået læst når det bliver 2015 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Jeg ved ikke, hvad der er med nye bøger, men de forblænder bare altid de andre. Selvom de også kan være næsten-nye i det. Det er enormt fjollet, men SÅ svært at modstå ;)

      Åh, det lyder som en sand bogkøbs-himmel du har været i på det seneste! Du burde vise dem frem på bloggen eller noget, så jeg kan leve lidt gennem dig i den her periode, hæhæ :D
      Men ja, det er et fint forsæt og løfte at give sig selv. Og det behøver jo ikke at være helt stramt og ubøjeligt, når man kalder det bogkøbsreducering frem for et decideret stop ;)

      Slet
  7. Jeg elsker duften af nye bøger. og hvis jeg er nede i byen skal jeg altid forbi bog handlen, for at se om de har fået noget nyt, der er hver at se nærmere på. Men faktisk har jeg ikke så mange ulæste bøger i hjemmet. For så bliver jeg bare stresset,over at jeg skal læse bøgerne, også mister jeg lysten til at læse. Så jeg er glad for at jeg ikke er en af dem der har 100-200 af dem :)

    Jeg glæder mig til at se, hvad du kommer op med, af spændende bøger i løbet af året. Uden set om det er nogle af dine nye eller dem du har haft såten på din reol :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror heller ikke, jeg kunne overskue at have 100-200 ulæste bøger liggende. Jeg synes, det er slemt nok med de 30 stykker jeg har her!

      Og tak! Jeg glæder mig også til at gå i læsehi :)

      Slet
  8. Åh, jeg har selv taget samme beslutning - ikke et helt bogkøbsstop, men jeg skal virkelig have ryddet reolen. I så høj grad det er muligt. Jeg håber det går som forventet, og for dig også ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Jeg er allerede godt igang med at få 'muget ud' og det er nu vældig rart. Man har jo netop købt bøgerne i sin tid, fordi man gerne ville læse dem :)

      Slet
  9. Jeg køber bøger på Amazon ca. fire gange om året (men så drejer det sig også om en god stabel hver gang ;-)). Derudover køber jeg ind imellem et par bøger på Bookdepository (oftest hvis jeg ikke kan købe den udgave, jeg gerne vil have, via Amazon) eller hvis jeg falder over gode tilbud i fysiske butikker. Jeg er rimelig god til at få læst de bøger, jeg køber - dog ikke altid lige med det samme, for ind imellem køber jeg 'på forskud' (hvis jeg for eksempel har planer om at medbringe en bestemt bog på en ferie et par måneder senere), ligesom jeg godt kan lide, at jeg altid har lidt forskellige bøger på hylden, som jeg endnu ikke har læst. Det gør mig faktisk ikke noget, at der står ulæste bøger på mine hylder - så længe jeg ikke føler, at det tager overhånd.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er netop så fint med Bookdepository, for med deres gratis fragt kan man sagtens nøjes med bare at klikke en enkel bog hjem derfra i ny og næ. Åh det er skønt!
      Det er godt, du er så meget med i dine bogkøb. Det plejer jeg virkelig også at være, men julen har bragt en (herlig) ubalance i mit system. Egentligt er det jo kun vidunderligt at have så mange bøger liggende, men så skal man netop også lige huske at sætte de andre bogkøb lidt på stand-by :)

      Slet
  10. Sikke et fint indlæg :)

    Jeg køber både bøger (som regel klassikere), som jeg har planer om at læse på et eller andet tidspunkt i mit liv, og bøger, som jeg ikke kan vente med at få hjem, så jeg kan kaste mig over dem med det samme. Klassikerne (som jeg vil læse på et tidspunkt) køber jeg som regel, fordi jeg ser en utrolig smuk udgave, som jeg bare må eje. De andre bøger køber jeg, hvis jeg læser en god anmeldelse på din blog eller andre bogblogs, eller hvis jeg tilfældigvis falder over en spændende og interessant bog på Amazon.

    Jeg kan sagtens sætte mig ind i dit dilemma med, at stakken af ulæste bøger er ved at blive så stor, at man nærmest får helt dårlig samvittighed over ikke at have fået dem læst. Det problem står jeg også nogle gange i. Og så må jeg simpelthen overtale mig selv til at bestille lidt færre bøger i en periode, og så se, om jeg stadigvæk har lyst til at læse bogen på min ønskeliste, når jeg har samvittighed til at bestille den hjem.

    Bogkøbsstop har jeg det også svært med. Det lykkedes mig at overholde det i hele november måned, fordi jeg ikke havde tid til at læse noget som helst. Men det var virkelig svært, og jeg håber ikke, jeg er nødt til at gøre det igen! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! :)

      Det lyder som om, vi tænker meget ens om det hele. Netop med bøger, man køber for engang at få dem læst, og så bøger som man vil læse øjeblikkeligt. Problemet opstår så bare, når man har så mange af den slags bøger liggende, som man bare MÅ læse, og ikke har tiden til det. Så er det på tide at holde lidt tilbage med bogkøbene. I hvert fald for en periode. Det skal jo netop ikke være stressende - det skal være hyggeligt!

      Jeg tror helt ærligt ikke på bogkøbsstop. Det ville irritere mig grusomt, hvis jeg skulle holde mig fra udsalgsbøger nu her f.eks. Så det handler ikke om at stoppe helt - bare lige sætte farten lidt ned. Og det kan jeg meget bedre arbejde med :)

      Slet
  11. Jeg har en mini-bogreoler, hvor jeg har nye, ulæste bøger. Reglen er, at jeg først må købe nye bøger, når der er plads til dem her. De står altid MEGET tæt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahha, det kunne jeg snildt forestille mig ;) Men et skønt og overskueligt system!

      Slet
  12. Uha, jeg har mange ulæste bøger stående - de står på reolerne, sammen med de læste. Men jeg ved lige præcis, hvor de står.
    Har forsøgt mig med et bogindkøbsstop, flere gange, uden større held. Så sent som i går, sendte jeg en bestilling afsted til bogklubben.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine står også blot sammen med de andre på reolen. Men jeg ved, de er der. Og bogkøbsstop er også alt for stramme og strikse i min verden; derfor forsøger jeg i stedet med moderat mådehold og fornuftig omtanke.

      Slet
  13. Jeg køber egentlig ikke så mange bøger, da jeg er ved at løbe tør for hyldeplads på min bogreol. Men jeg har samlet alle mine ulæste bøger på en hylde for sig selv. På den måde er der altid et klart overblik over hvilke ulæste bøger jeg har stående. Så inden jeg går igang med en ny bog, falder mit blik altid på den hylde, for at se om der var noget jeg kunne tænke mig at begynde på, på den måde bliver mængden af ulæst holdt rimelig nede...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyldeplads er også en evig mangelvare i min verden! Derfor tænker jeg, at hvis jeg læser i bund nu, så kan nogle af de bøger, der ligger og fylder blive sendt til opbevaring, efter jeg har læst dem. Jeg har afgjort brug for en lille oprydning.

      Og det var dog virkelig smart med en sådan hylde til alle de ulæste. Så er det langt mere iøjenfaldende :)

      Slet
  14. Jeg har ingen idé om, hvor ofte jeg køber nye bøger. Et par gange om måneden måske. Det varierer rigtig meget, og oftest kommer det an på, om jeg lige kommer forbi en genbrug eller tager til loppemarked, for det er vidst på den måde, de fleste bøger kommer hjem. Hvilket jo så også gør, at jeg kan købe lidt flere, da prisen jo for det meste er meget lav. Jeg køber derfor for det mester også bare bøger, når jeg lige falder over dem. Det er jo svært at planlægge, når man ikke har nogen idé om, hvilke bøger der er denne gang.

    Jeg har ikke rigtig nogen idé om, hvor mange ulæste bøger, der befinder sig i min reol. Mest fordi jeg også ofte køber efter princippet om, at jeg gerne vil læse bogen på et tidspunkt, men ikke nødvendigvis nu. Jeg har f.eks. nogle klassikere stående, som jeg vil have læst på et tidspunkt i mit liv, men det haster på ingen måder. Samtidig står mig og kærestens bøger sammen, og jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvilke af bøgerne, jeg gerne vil læse, og dermed har jeg svært ved at udregne præcis, hvor mange af bøgerne, jeg skal regne som ulæste.

    Der er dog selvfølgelig også bøger, jeg køber for at læse nu! De er for det meste godt planlagte, og bliver for det meste bestilt hjem fra nettet, eller købt hvor de lige er billigst/hurtigst at få fat i. Dog er det oftest fortsættelser i serier, jeg elsker, som jeg anskaffer mig på den måde. Og så har jeg stort set altid en mental liste over bøger, jeg skal have bestilt hjem fra Amazon :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret - jeg har heller ikke et særlig stort overblik, når jeg køber bøger til f.eks. biblioteksudsalg eller i en genbrugsbutik. Der er ikke sådan en lang overvejelsesfase, når prisen er i bund og bøgerne er billige. Jeg har i hvert fald opdaget, det er den slags bøger, jeg har sværest ved at få læst. Og det skyldes nok netop, at de er lidt impulskøb-agtige.

      Det er rart, når bøger ikke haster. For det er langt fra alle, der gør det, og de løber jo ingen vegne. Sommetider tænker jeg også at nogle bøger kan være en fordel at gemme til senere i livet - fordi man måske kan kaste lidt mere perspektiv på dem til den tid. Sådan har jeg det i hvert fald med et par stykker, jeg har liggende. Og det er skam også fint nok.

      Min mentale Amazon-liste forfølger mig også altid! Efter jeg har fået en Amazon-app på min telefon har jeg altid min ønskeliste derinde ved hånden, og det er virkelig farligt :D

      Slet
  15. Har det på samme måde som dig. Så snart en ny bog ankommer tager den mig som oftest med strom, og jeg vil læse den her og nu. Den før så dejlige bunke af smukke bøger som allerede ligger klar, mister ligesom deres glans lidt (absolut ikke helt) og må vige pladsen for utilsløret bog-kærlighed ved første blik til de nye ynglinge.
    Derfor vil jeg følge dig, og læse den nuværende bunke i bund inden jeg klikker de næste hjem til bogreolen, også selvom det kan være svært at vente.
    For det er jo trist sådan at "glemme" de smukke og spændende bøger, som man ellers har gået og glædet sig til at kaste sig over, bare fordi der kommer nye ind af døren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Og det er egentligt enormt fjollet, for man var jo ligeså betaget og tryllebundet af den eksisterende stak, da den var ny. Men sådan er det altid, en evig cirkelbevægelse.

      Hvor er det sejt, du hopper med på vognen! På den måde kan man også langt bedre tillade sig at fortabe sig i bogkøb, hvis man har læst ud af det, man har. Jeg håber, jeg kan beherske mine bogkøb nogenlunde i mellemtiden :)

      Slet