fredag den 31. januar 2014

En film om boghandlere, kærlighed og ord;

Confession: I have read Pride and Prejudice about 200 times. I get lost in the language; words like thither... mischance... I'm always in agony over whether Elizabeth and Mr. Darcy are really going to get together.

Jeg husker det så tydeligt. Jeg var 12 år gammel, og jeg havde feber. Jeg var gnaven og træt, lå på sofaen i mine forældres stue, og zappede hvileløst rundt på tv'et uden at finde noget, der fangede min interesse. I stedet begyndte jeg at rode rundt i min mors VHS-samling, og satte en tilfældig film i. "You've Got Mail". Jeg så den, og jeg så den igen. I 14 dage i træk brugte jeg hver eftermiddag efter skolen på at se den. Det blev min yndlingsfilm, og det tror jeg stadig, det er.
Måske er det fordi, filmen forener så mange af mine yndlingselementer; onlinekommunikation, boghandlere, bøger og små dagligdags beretninger. Måske er det fordi, hele filmens internetperspektiv er så uskyldigt og sart, og Kathleen Kelly og Joe Fox lærer hinanden at kende uden så meget som et tilhørende fotografi af hinanden. Måske er det fordi, filmen handler om at tvinge sig selv til at være modigere, end man tror, man kan være. Eller måske er det på grund af Kathleen Kelly spillet så levende af Meg Ryan; en bogelskende, nostalgisk, stædig og evigt reflekterende kvindeskikkelse.
Selvom filmen udkom tilbage i 1998 og til dels er en inkarneret 90'er film, finder jeg så megen nutidig relevans i den. Kampen mellem bogkædegiganterne og de privatejede bogoaser er for længst udkæmpet, og skulle filmen indspilles i dag ville Kathleen Kelly være indehaveren af en kædebutik, mens Joe Fox ville komme tromlende med en Amazon-hjemmeside. Men problematikken og spændingspunktet forbliver det samme: personlig service overfor forretningsprægede rabatter.
Ligeledes er hele den online-tilværelse Kathleen Kelly og Joe Fox fører en slags utopi. De kommunikerer sammen i et anonymt rum, uden billeder eller basale informationer. De kan ikke google hinanden, og de udveksler end ikke navne. I stedet skriver de blot små hverdagsbrudstykker, refleksioner og tanker. Som Kathleen Kelly formulerer det: The odd thing about this form of communication is that you're more likely to talk about nothing than something. But I just want to say that all this nothing has meant more to me than so many somethings.” Og netop den simple sætning opsummerer, for mig, hele grunden til at blogge og til at være online overhovedet. Det er hele baggrundstanken for min blog, udtrykt i rørende simplicitet - og nedskrevet i en tid, hvor blogging end ikke eksisterede.
På så mange måder strækker filmen sig over tid og rum, og sætter ord på ting, jeg ofte selv spekulerer over, den dag i dag. Særligt et citat har naglet sig fast i mit indre, og jeg reflekterer til stadighed over det; Sometimes I wonder about my life. I lead a small life - well, valuable, but small - and sometimes I wonder, do I do it because I like it, or because I haven't been brave? So much of what I see reminds me of something I read in a book, when shouldn't it be the other way around?
Jeg kunne skrive hele indlæg, uendelige word-dokumenter og starte adskillige diskussioner alene på baggrund af det ovenstående citat. For hvad Kathleen Kelly peger på, er et liv levet i bøger. Et liv så dybt involveret i maskintrykte bogstaver, at fiktionen pludselig bliver ens realverden, mens hverdagslivet kun bliver sekundært. Sommetider spekulerer jeg, ligesom Kathleen Kelly på, hvad det egentligt betyder at læse så mange bøger. Betyder det, man lever for at læse? Eller at man læser for at leve?

"You've Got Mail" er min yndlingsfilm. Det er også min mors yndlingsfilm, og vi kan aldrig se den nok. Vi ser den til jul, og vi ser den når vi er syge, triste, glade eller ikke ved, hvad vi ellers skal se. Vi griner, sukker og smiler altid over den. Dens humor bliver aldrig trættende, og dens romance bliver aldrig for kvalm.

Har I set "You've Got Mail"? Og holder I også meget af den?

34 kommentarer:

  1. ELSKER den film - jeg fik den i julegave på VHS, da jeg var omkring 13 år, og har også set den cirka en million gange siden, præcis ligesom dig til jul eller når jeg er syg.

    Den ro og varme der præger hele filmen, og den store kærlighed til de skrevne ord, varmer mig helt ind i hjertet og giver mig et skud af glæde. Skønt at se at jeg ikke er den eneste, der altid vil holde af den film.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig SÅ hjertevarm og opmuntrende, når man er syg/sur/trist, og jeg ved ikke noget bedre end at grave mig ned i sofaen med en kop te, og lade filmen rulle forbi på skærmen. Ren evighedslykke.

      Slet
  2. Det er lidt sjovt for faktisk var det meningen at jeg ville have genset den igår. Jeg ser den flere gange om året, og det var faktisk "You 've Got Mail" der fik mig interesseret i at læse Pride and Prejudice i første omgang. Jeg elsker den film, og det er nok min yndlings! Dejligt indlæg - tror jeg er nødt til at gense filmen her i weekend:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig så inspirerende! Den fik mig også til at læse Noel Streatfields 'Ballet Shoes'. Det er sådan en smuk film, og jeg elsker den :)

      Slet
  3. Jeg elsker "You've Got Mail" - det er simpelthen så hjertevarm en historie, og hvor den virkelig fortjener sådan et smukt indlæg. Jeg tænker over selv meget over problematikken med at leve for at læse, eller læse for at leve. Jeg er endnu ikke rigtig nået frem til noget, må jeg ærligt indrømme, da det simpelthen bare er så kompleks en diskussion. For mig i hvert fald. Men det er interessant og det er et utrolig godt indlæg du har skrevet, Rikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord! Jeg er glad for, vi deler kærligheden til den film, for åh <3 Den er så fantastisk!

      Og du har helt ret. Det er svært, og jeg kan aldrig helt nå frem til en konklusion.

      Slet
  4. Mht. at leve for at læse eller læse for at leve, så udelukker det ene jo ikke nødvendigvis det andet. Ikke for mig i hvert fald.
    Jo mere jeg læser, des mere er det for at leve og for energi; uden læsning bliver jeg umedgørlig og træls. Omvendt lever jeg for at læse; det er min passion. Det er den gode cirkel for mig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret :) Jeg tror, tanken peger hen på 'the fear of missing out', men det udelukker jo ikke så meget, hvis man elsker det :)

      Slet
  5. Også en af mine favoritfilm. Den har inspireret mig på så mange tænkelige måder. Pga. den film ved jeg, at jeg en dag vil åbne en boghandel og café i ét. En bogcafé.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig enormt inspirerende. Og sikke en smuk idé, du har fået ud af det :)

      Slet
  6. Jeg plejede faktisk at se den med min mor (Selvom det er længe siden nu), får jo helt lyst til at sætte mig til at se den nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en rigtig 'mor'-film, eller hvad man skal sige. Den er skøn, og jeg ser den stadig på repeat :)

      Slet
  7. Det lyder som en skøn film, jeg må se - tak fordi du fortæller om den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en rigtig skøn film :)

      Slet
  8. åh dog, jeg havde helt glemt den film. Jeg havde den på vhs da jeg var lille, formodentlig omkring samme alder som du, og så den bare igen og igen og igen. Tror ikke jeg har set den siden, og har umiddelbart heller ingen trang til det :p Der skal efterhånden ret meget til at jeg gider se de der sådan lidt pladderromantiske film :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var virkelig også på repeat, da jeg var yngre! Det er den nok også stadigvæk ;) For mig er det nemlig langt mere end en pladderromantisk film; men ok, jeg er altså også enormt blødsøden, og sluger den slags råt :p

      Slet
  9. Jeg elsker virkelig You've Got Mail. Den er helt fantastisk - og det er alt for længe siden, jeg sidst har set den. Det må der snart laves om på! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, jeg ikke er den eneste, der elsker den. Den er så skøn!

      Slet
  10. Jeg elsker den film, har den stående på vhs - tænker om jeg skal finde den på på dvd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt med en gammeldags VHS-version. Den slags er så hyggeligt og nostalgisk :) Ellers kan dvd'en findes billigt på Amazon, ved jeg :)

      Slet
  11. Åh, det er sådan en hyggelig film. Jeg anede ikke at det var boghandlere, da jeg købte den - forestil dig min begejstring!
    Super, super fint indlæg ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Og ja, det må da have været en skøn overraskelse for dig :D Man elsker jo film endnu højere, når man kan relatere lidt til dem :D

      Slet
  12. Tænk, den har jeg aldrig set. Det skal der da vist laves om på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i hvert fald anbefale den af hele mit hjerte :)

      Slet
  13. Jeg elsker filmen!
    Jeg havde den selv på VHS i sin tid men har ikke set den siden jeg stoppede med at have dem.
    Tror jeg skal have den genset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den mister i hvert fald ikke sin charme ved at blive genset! Ikke for mig hvert fald :)

      Slet
  14. Det er en rigtig hyggelig film. Så vidt jeg ved er den baseret på et gammelt skuespil? Har du set 'The Shop Around the corner'? Det er en gammel film (fra 40'erne, tror jeg) baseret på præcis det samme, selv om den ikke har de moderne elementer, så tror jeg du vil synes om den, hvis man ikke har set den og kan lide 'You've got mail' så vil jeg varmt anbefale den. (den er mindst lige så sød i hvert fald.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg vidste godt filmen var baseret på en ældre film, men jeg har aldrig fået den set. Den kommer straks på min huskeliste :)

      Slet
  15. Svar
    1. <3 yes! Min Tom Hanks kærlighed er uendelig.

      Slet
  16. Den film er så meget dig;) Og hvor er det en skam, at filmen ikke bygger på en bog, som du kunne læse igen og igen - for når filmen er så god, ville bogen formentlig have været endnu bedre. VI elsker den film som nr. 1, og derefter kommer Forrest Gump ;) Og hvor er det dog et godt og dejligt indlæg - lige så godt og hyggeligt som selve filmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville sådan ønske, at filmen byggede på en bog! Nøj, det ville bringe glæde! Og ja, det er vores yndlingsfilm, sammen med alle de andre Tom Hanks klassikere! Åh den mand, og de film! Det er jo fantastisk!

      Og mange tak, du sødeste ;*

      Slet
  17. Åh den er jeg SÅ MEGET nødt til at se! Tusind tak for anbefalingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var skam det mindste! Det er nemlig en film man (næsten) skal se! Så fin! :)

      Slet