mandag den 14. oktober 2013

Hvor jeg køber bøger (og hvorfor)

Et af de spørgsmål jeg alleroftest får - både på mail og her på bloggen - er spørgsmålet om, hvor jeg køber mine bøger. Jeg giver ofte et lille og forkortet svar; for sandheden er, jeg køber mine bøger mange forskellige steder. Derfor har jeg her samlet en lille oversigt over de steder, jeg indimellem finder og køber mine bøger.

Danske butikker og forhandlere;
Arnold Busck, Odense gågade. Selvom jeg indimellem sukker og begræder de danske bogbutikkers udvalg og priser, finder jeg stadig en vis fornøjelse ved at vandre ind i en bogbutik og jagte en smule inspiration. Arnold Busck butikken i Odenses midte udmærker sig ved sin engelsk afdeling (som både indeholder Penguin Clothbound Classics og Neil Gaiman bøger), og sine hylder med børnelitteratur. Udvalget er ikke nødvendigvis blændende; men jeg forlader altid butikken med en nykøbt bog alligevel.
Akademisk Antikvariat, Klaregade 27, Odense. Denne lille og støvede bogbutik i Odenses midte, er noget af det bedste jeg ved. Når man træder ind i den, vil man se bøger stablet fra gulv til loft i et eventyrligt og fuldstændig uoverskueligt rod. Atmosfæren er enestående, og der sælges både læderindbundne klassikere og populære bestsellere. Priserne befinder sig i et typisk mellemleje; og butikken er hverken enormt billig eller urimeligt dyr. 
Røde Kors, Tømrervej 12, Varde. Ikke alene er der separat rum fyldt med reoler og bøger i denne Røde Kors - der er også et genialt vej-selv-system. Akkurat som var det slik, man købte, betaler man her bøgerne i vægt i stedet for i enkeltpriser. Til 10 kr. pr. kg. er det næsten svært at begrænse sig. 
SAXO.com. SAXO har et stort og fornøjeligt udvalg. Deres service er helt ligetil og ligeså er deres kommunikation. Jeg bruger oftest SAXO til køb af studiebøger. 

Internationale forhandlere;
Amazon.co.uk. Amazon er den indiskutable gigant på bogmarkedet. De har alt - og de har det billigt. Deres forsendelse er imponerende hurtig, og jeg får altid mine bøger min. én dag før beregnet. Det er også på Amazon, jeg køber bøgerne fra 'Barnes and Noble Leatherbound Classics'-serien, som jeg så ofte modtager spørgsmål om.
Desværre er Amazon en anelse problematiske på grund af deres nærmest monopolistiske konkurrencestrategi og deres ufine metoder. Sommetider spekulerer jeg over, hvad det præcist indebærer at støtte dem; og sommetider har jeg betænkeligheder. Ikke desto mindre er de dog svære at undgå, og nemme at ty til. 
Bookdepository.co.uk. Book Depository er opkøbt af Amazon - men deres system er radikalt anderledes. Deres priser er tilpas lave, VAT-afgiften er medregnet fra start, og de har gratis fragt til hele verden uanset størrelsen af ordrebeløbet. Ligeså er det muligt at opstøve mange forskellige udgaver af bøgerne hos dem, og hvis en specifik udgave har fanget min opmærksomhed, er det ofte her, jeg klikker forbi. Deres leveringstid er dog decideret forfærdelig; jeg har ventet alt lige fra fem dage til tre uger på en bestilling derfra. Bøgerne sendes ofte enkeltvis og ikke samlet - så en bestilling på fem bøger, bliver til fem små pakker, der ankommer på fem vidt forskellige tidspunkter. Book Depository er derfor mest en løsning jeg bruger, når jeg blot skal bestille en enkelt bog i et særligt eksemplar. 
Waterstones.co.uk. Waterstones er en butikskæde i England; og en skøn en af slagsen. Da jeg trådte ind i den store butik i London, blev jeg næsten blæst væk af de endeløse rækker af fyldte reoler og smukke udgaver. Det er et fantastisk sted og en sand perle.
Butikken har også en webshop med international forsendelse. Jeg har ikke brugt den specielt ofte; men Waterstones udmærker sig særligt ved også at have signerede udgaver på lager. (Bl.a. bøger signeret af John Green.)
Penguin.co.uk. Jeg elsker Penguins bøger. De er blandt den ukronede elite i bogbranchen, og sælger ofte de smukkeste udgaver med de mest fyldestgørende forord og noter. Ofte køber jeg deres bøger gennem Amazon og Book Depository - men jeg har indimellem også bestilt direkte fra deres egen hjemmeside med et godt resultat. Senest købte jeg et nydeligt bogkrus derfra. Dog bør man være opmærksom på, at deres levering ankommer med DHL, og til tider godt kan være en lidt omstændig affære.
Barnesandnoble.com. Jeg er en manisk samler af 'Barnes and Noble Leatherbound Classics-serien, som jeg ofte har købt gennem Amazon. Desværre bliver alle bøgerne fra serien ikke solgt i Europa; nogle er eksklusivt forbeholdt Barnes & Nobles egne butikker. Derfor har jeg flere gange set mig nødårsaget til at bestille dem hjem fra den amerikanske webshop. Det har ofte været en kludret affære; involverende aflyste ordrer, der blev sendt alligevel, et hav af e-mails, og selvfølgelig - told. Hvis man skal bestille fra Barnes & Noble, kan jeg varmt anbefale at foretage en toldudregning, for at være sikker på, hvad ordren evt. vil løbe op i.
eBay. Sommetider forelsker jeg mig hjælpeløst i smukke og udgåede udgivelser, som slet ikke er til at opspore. I sådanne tilfælde redder eBay mig altid; både den britiske og den amerikanske udgave af siden har været behjælpelige med fantastiske bøger, jeg helt havde opgivet at eje. Mange sælgere på eBay sælger bøger i helt ubrugt stand og endnu indpakket i folie - og i sådanne tilfælde er man sikker på et godt køb.

Hvor køber I jeres bøger henne? Har jeg overset nogle fantastiske internetafkroge i forbifarten?

28 kommentarer:

  1. Yay, jeg er vist en af dem der har efterspurgt sådan en fin oversigt, og den er helt sikkert brugbar! Fedt at du deler ud af dine erfaringer og oplevelser med de forskellige forhandlere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg er glad for, du kan bruge den! :)

      Slet
  2. Jeg bruger de fleste steder som du gør :) Amazon, bookdepository og så bruger jeg også awesomebooks.com :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også nemme og gode steder at bestille fra! Jeg har dog aldrig brugt awesomebooks før - selvom jeg indimellem har overvejet det.

      Slet
  3. Kunne du måske ik tænke dig at lave en indlæg om hvordan man bruger ebay og amazon? Især amazon er jeg ik hel sikker på hvordan fungerer .. (-:

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan du ikke sende mig en mail, så vil jeg gerne hjælpe :) Amazon er slet ikke så svært, faktisk. Det fungerer bare som en helt almindelig netbutik.

      Slet
  4. Amazon fungerer virkelig ikke for mig... Tolden ender altid med at blive 250 kr. eller sådan noget i den retning, og der står at det vil tage to måneder for min pakke at komme, og så virker det bare aldrig... Jeg ved ikke rigtig hvad det er jeg gør forkert, men ville ønske at jeg kunne købe derfra, det er jo et helt skattekammer! Ellers bruger jeg bare Saxo, boghandlere og køber genbrugsbøger :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan det være fordi at du benytter dig af den amerikanske side? Jeg bruger altid den britiske og jeg har ingen problemer haft :)

      Slet
    2. Hvis du bruger amazon.co.uk, så kommer der ingen told på, fordi de sender fra UK - england - og derfor er indenfor EU's grænser. Og hvis man køber bøger der er available for free super saver delivery, så får du fri fragt ved køb over 25 pund ..

      Slet
    3. Jeg tilslutter mig de andre - er du sikker på, du bruger amazon.co.uk og ikke amazon.com? Fragten burde slet ikke være så dyr, og som Sus påpeger, er der ofte mulighed for gratis fragt på mange af titlerne.
      Amazon.co.uk lægger hele ikke told oveni; de pålægger en VAT-afgift, men det er vist også det :)

      Slet
  5. jeg elsker amazon, saxo - og CDON har også hjulpet mig et par gange. vores lille bøger og papir har ikke det store udvalg - men akkurat som dig kommer jeg ikke tomhændet derfra af den grund.

    lige nu venter jeg på en bog jeg bestilte på barnes&noble.com - den kostede under de magiske 80 kroner, så slipper heldigvis for told :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt med de boghandlere; selvom de ikke har alverden, har de alligevel lidt. Og lidt har nu også sin ret ;)

      Det var da skønt, du kunne holde dig under grænsen. Dejligt! :)

      Slet
  6. Jeg elsker at købe bøger fra Folio Society's hjemmeside. De har så mange, jeg ikke kender til og er alle et pragteksemplar til mit hjemmebibliotek. Dog lidt i den dyre ende, men det hele værd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Folio Society <3 Dér rammer du et ømt punkt; for jeg drømmer sådan om deres bøger, men ejer endnu ikke en. De er nemlig lidt dyrere, men de er bestemt også gennemtænkte på alle leder og kanter. Jeg har skrevet et par stykker på jule-ønskelisten og drømmer pænt videre :)

      Slet
  7. Her er vi også fans af Amazon.co.uk og af Saxo. Det var spændende at læse, hvor du køber bøger og finder inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt også gode indkøbssteder :)

      Slet
  8. Jeg køber altid bøger på mit arbejde, da jeg er så heldig, at arbejde i Bøger & Papir :)

    Kig gerne forbi og smid en kommentar!
    malenemygind.blogspot.dk

    SvarSlet
  9. Jeg må indrømme, at jeg hovedsageligt køber bøger på amazon eller en gang i mellem play.com. Jeg ville meget hellere støtte de lokale danske boghandlere, men priserne er bare så skyhøje, at jeg simpelthen ikke kan få mig til at give så mange penge for en bog, jeg ved jeg kan få meget billigere på nettet. Trist men sandt! :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er ikke den eneste i den problematik. Problemet er ikke så meget prisen - bare mere sammenligningen, når man ved hvor billigt man kan få det andre steder. Det er virkelig en klemme, og jeg sidder også selv fast i den.

      Slet
  10. Det varierer meget hvor jeg køber bøger - oftest får jeg den af forlagene.
    Jeg har dog benyttet mig http://amazon.co.uk, men ellers jagter jeg bøger på http://bogpriser.dk eller hos Paludan Bøger, københavn eller hos Vangsgaard, som handler med brugte bøger.
    Der er bare et eller andet over at kigge på brugte bøger. Især det at man kan falde over bøger, som man aldrig havde hørt om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg drømmer sådan om at kigge forbi Paludan, som jeg har hørt så meget godt om. Desværre bor jeg ikke lige umiddelbart i omegnen.
      Du har helt ret; brugte bøger har en fin charme, og de fortæller også deres helt egen historie. Det er fantastisk.

      Slet
  11. Jeg vil helst læse danske bøger, så jeg køber næsten altid mine bøger hos Saxo. Det er sjældent at andre kan matche deres priser på e-bøger, og de har et kæmpe udvalg som jeg nærmest dagligt er inde og kigge på, og så lægger jeg på ønskelisten, således bøgerne er lette at finde, når jeg vil købe dem.
    Jeg kan også lide at gå i brugt bogs butikker eller genbrugsforretninger for at finde bøger til min bogreol, dog skal man ikke komme der for tit, for der er godt nok mange gengangere af bøger. Specielt har jeg fundet mange biografier sådanne steder. Selvfølgelig har jeg også handlet på Amazon, men det er mest for at få de fine læderindbudne bøger til en fornuftig pris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror bestemt også, SAXO er svaret på den danske gigant. Deres udvalg er jo fantastisk, fra ende til anden.

      Du har helt ret mht. brugbogsforretningerne - når man kommer de faste steder opdager man også typisk de faste bøger ;)

      Slet
  12. Gud, jeg havde helt glemt Akademisk Antikvariat!! Der må jeg (vi?) snarest ind :)

    Du skulle iøvrigt have sagt til, da jeg var i USA, hvis der var en bog jeg skulle have skaffet dig fra B&N <3 jeg havde glædeligt gjort det, det ved du. Jeg må derover igen ;)

    SvarSlet
  13. Føler jeg er lidt ude af topic :3
    men synes simpelthen at det er så sød og fin en kop, så ville lige spørge dig, hvor du har købt den henne :D??

    SvarSlet
    Svar
    1. Koppen er enormt fin! Desværre er det et arvestykke fra mine bedsteforældre, og jeg aner ikke hvor/hvornår, den er er fra.

      Slet
  14. Er Bookdepository.co.uk. og Bookdepository.com det samme?

    SvarSlet