tirsdag den 17. september 2013

Tema-tirsdag #22: Librocubicularism

Jeg befinder mig i min drømmeoase, og stirrer betaget op i stjernehimlen. En linje af små lysglimt danser omkring mig, imens jeg vender mig i et hvidt hav af nyvaskede dyner. Jeg åbner bøger, og flyder langsomt væk i en verden af ord. Hvert bogstav er et bølgeskvulp, der fører mig længere og længere væk; jeg lever tusinde liv, omgivet af mennesker jeg bør møde, eventyr jeg bør opleve. Hver en bog er et valg, en uudnyttet mulighed, et liv jeg kan tage del i - indtil jeg blinker, og atter fokuserer på soveværelsets nøgne vægge.
Min seng er kun skærmet af gennemsigtige gardiner, men de giver mig dog alligevel en illusion af tryghed. Jeg tænder min lyskæde, trækker gardinerne for og kravler ind i min lille læsehule; et sted der er skabt til læsning og eskapisme. Måske er det nattens drømme, der stiger op fra min hovedpude og farver atmosfæren, eller måske er det blot følelsen af et lukket og personligt rum, der gør, at jeg altid finder ro.

I virkeligheden læser jeg overalt; i busser, i toge, på fly og i bil. Jeg sidder på bænke, ligger på græsplæner og sidder i ventesale med en bog ved min side. Jeg læser i sofaen og i vindueskarmen - men allerhelst læser jeg i min seng. 
Sommetider resulterer det naturligvis i lukkede øjne, dyb vejrtrækning og en opslået bog over brystet, men jeg nyder også den blide overgang fra fiktion til drøm. Sjældent sover jeg alligevel mere end ti minutter af gangen på dén måde, før jeg atter vågner op, laver en kop te, genvinder koncentrationen og kryber sammen med de smukke ord. 
Jeg er en librocubicularist; en der læser i sengen. Der ligger altid bøger på mit natbord, og når Nico vælter larmende ud af døren om morgenen, og altid formår at vække mig, forsøger jeg ikke at falde i søvn igen; jeg nyder derimod roen og finder en bog frem. Om aftenen brænder min natlampe som et vagtsomt øje i mørket, og jeg læser mig selv i søvn. Efter de lange dage med lange forelæsninger på universitetet, skifter jeg straks til nattøj, og kravler i seng med en god bog. Det er det bedste, jeg ved. 
Jeg tænker altid på min seng som en slags separat verden. Lucy trådte igennem et klædeskab for at komme til Narnia; jeg trækker et spindelvævstyndt gardin til side, og træder ind i mit helt eget Eventyrland. Et sted fyldt med bøger og ord. En massiv overflod af ord.

Har I en foretrukken læsehule, en særlig krog til bøger eller et tilflugtssted? Hvor læser I oftest henne? Er I også librocubicularister, der altid læser i sengen? 

44 kommentarer:

  1. Jeg er fuldstændig ligesom dig - sengen er det foretrukne læsested. Sofaen er på andenpladsen, og så tror jeg at ved skrivebordet må være nummer tre .. Men jeg læser også alle steder, tog, bus venteværelser. Man kan jo lige så godt fordrive tiden med en god historie :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk også, sofaen indtager min andenplads. Den er bestemt også rar, men sengen er blot det optimale sted at gemme sig og krølle sig sammen med en god bog. Det er så hyggeligt.

      Slet
  2. Jeg læser også allemulige steder! Når jeg pendler læser jeg selvfølgelig ofte i toget, men mit yndlingssted er i sofaen i stuen, der sætter jeg mig, enten med benene oppe eller med en dyne og nogle puder, og nyder bøgerne, faktisk læste jeg ofte i sengen, da jeg var yngre, og jeg længes efter at have en rigtig læsehule, hvor man rigtig kan gemme sig væk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også skønt at udnytte pendlertiden med en god bog. Tiden flyver så hurtigt på den måde.

      Det lyder også skønt at krybe sammen i sofaen - det gør jeg nu også fra tid til anden. Jeg mindes også at have begravet mig i sengen med en god bog, da jeg var yngre. Sådan en skøn vane og tradition at have! :)

      Slet
  3. Jeg læser også altid i tog, busser og biler. Jeg kan slet ikke lade være. Det hører sig også til, at jeg liiige må læse lidt, inden jeg skal sove. Så sover jeg nemlig ekstra godt. Jeg er er godt nok misundelig på din lille hule. Jeg føler lidt, jeg mangler sådan et sted hjemme ved mig selv. Det må komme til, når jeg får mere plads :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bestemt ikke den eneste, der har det sådan! Det er så skønt altid at have en bog i tasken til kedelige stunder!

      En læsehule er en uendeligt skøn ting at have; men det kræver naturligvis også lidt plads. Og i mellemtiden er der så mange andre hyggelige steder, du kan læse :)

      Slet
  4. Jeg læser oftest i sofaen eller i sengen - men har dog på ingen måde en så gennemført læsehule, som din prinsesseseng!! Den er jo for vild. Er på en måde misundelige, selv om jeg ved det slet ikke er min stil og ville virke virkelig mærkeligt, hvis jeg havde tyl over mit hoved mens jeg sov :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også; sofaen og sengen er ideelle læsehjørner. Og du har ret - sengen er en smule overvældende og enormt tøset, men det var faktisk det første møbel jeg købte i sin tid, da Nico og jeg flyttede sammen. Jeg havde altid drømt om en himmelseng, så det var lidt en drøm der gik i opfyldelse :p

      Slet
    2. Det er jo bare fantastisk :D Synes også det ser vildt fortryllende ud! Du ved, ligesom sådan noget tøj, man godt kan se er pænt til andre, men man ville ikke selv se godt ud i det :p

      Slet
  5. Min kæreste og jeg har en kæmpe stor sort læder sofa. Han ligger altid i den ene ende af sofaen og jeg sidder oppe i hjørnet af den anden ende af sofaen. Jeg har altid det blødeste og længste brune tæppe, en kop te eller kaffe og en god bog. Han har givet mig en fin 60'er læse lampe som står i vindueskarmen. så mens han larmer med hans tv så sidder jeg og lukker af med en god bog og kigger ud af vinduet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor lyder det dog hyggeligt med vindueskiggeri, hyggetæppe og en kæreste i den anden af sofaen. Skønt!

      Slet
  6. Du er bare sådan en prinsesse, Rikke :) Tak fordi du deler dit eventyrlige unviers med os! Må vi måske også se din bogreol?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du da sød! :) og ja, selvfølgelig vil jeg gerne fremvise den - det kræver bare lidt tid og planlægning i mit blog-skema :)

      Slet
  7. jeg læser også for det meste i sengen - eller sofaen. indimellem smider jeg madras ind i stuen, så jeg kan være sammen med min kæreste imens :-D
    vi har dog et ekstra rum i vores lejlighed, som ikke rigtig bliver brugt mere - der står kun fryser og vasketøj. så der har min kæreste givet mig lov til at lave læsehule inde :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også så hyggeligt at slæbe madrasser ind i stuen! Det gør vi også indimellem herhjemme! ;)

      Og fantastisk med et ekstra rum - det kunne blive så fint med en læsehule :)

      Slet
  8. Dine billeder er vidunderlige! Jeg læser mest om aftenen og helst i min hule, min seng, og omgivet af stakke af bøger - eller i bilen, når jeg ikke er chauffør ... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind, tusind tak :)
      Det lyder også fantastisk. Sengen er det bedste sted til stille læsestunder og medrivende bladren.

      Slet
  9. Den seng ser jo også ud som den perfekte læsehule. Det ser virkelig hyggeligt ud! Det du skriver med at du lever tusinde liv, når du læser, gav mig lyst til at læse. Det er jo rigtigt. Nogle gange ser jeg det som en flugt fra virkeligheden, men egentlig udfylder man jo bare sit liv med endnu flere liv. For mig er det at læse nogle gange en overspringshandling, og det gør det lidt svært for mig at nyde. Jeg burde læse til studiet, starte på BA, tænke brainstorms, vaske tøj, rydde op osv., men det er jo virkelig en oplagt måde at koble af på, forsvinde, fordybe, slappe af og få ny energi på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også hyggeligt, og jeg nyder det virkelig!

      Du har helt ret. Det at læse er en mulighed, en håndsudrækning til flere verdener, flere liv, flere eventyr. Det åbner for så mange døre og oplevelser, og det er så fantastisk.
      Læsning kan netop være en fin afslapning - og jeg gør det også indimellem selvom jeg har en masse hængende over hovedet. Der skal være plads til de små fornøjelser, som læsning afgjort er en af :)

      Slet
  10. Mh, overhovedet ikke pointen, men det jeg lægger mest mærke til er, at du har de samlede Sherlock Holmes værker i skøn indpakning. Hvor er den fra?! Must own..

    PS. jeg læser hvoren jeg kan finde tid og ro til det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en smuk samling af Sherlock Holmes historierne, og den pynter så enormt meget. Det er en bog udgivet i serien 'Barnes and Noble leatherbound classics', som er de smukkeste bøger i verden. Jeg må hellere advare dig om, at købe en giver lyst til flere ;) Jeg er selv en håbløs samler og beundrer af dem.
      Du kan finde bogen lige her, bl.a.; http://www.amazon.co.uk/Complete-Sherlock-Leatherbound-Classics-Collection/dp/1435114949/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1379522502&sr=8-1&keywords=barnes+and+noble+leatherbound+classics+sherlock+holmes

      Slet
    2. Av, jeg kan allerede se hvad du mener. Et minut, og jeg har allerede lyst til at købe dem alle sammen! Kunne godt bruge en vilje af stål lige nu.. (:

      Slet
  11. Jeg læser overalt! Jeg har dog altid været gladest for at læse i sengen, eller i en god lænestol. Jeg tror egentlig bare, jeg nyder læsepladsen, så længe det er et sted, jeg finder hyggeligt og afslappende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg drømmer virkelig også om at eje en skøn læsestol med en tilhørende lampe. Det kunne være så hyggeligt.

      Men ja, hovedordene er netop hygge og afslapning; ro og frihed. Så kan det være ligemeget, hvor i verden det er.

      Slet
  12. Lige noget helt andet end bøgerne, så er det virkelig et fint soveværelse du har med prinsesse nettet :) Hehe. Jeg kommer helt til og tænke på dengang hvor jeg var teenager og havde sådan et værelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh mange tak, jeg er virkelig også glad for det!

      Som teenager havde jeg også et prinsessenet, - og jeg har tilsyneladende ikke helt opgivet idéen endnu ;)

      Slet
  13. Jeg fortrækker at læse et sted hvor jeg kan bevæge mig. Hvor jeg kan ligge, dreje, knæle eller stå og læse. Så oftest er det sengen eller sofaen jeg læser på.
    Jeg elsker også ganske fint siddende på en almindelig stol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret; bevægelse er en vigtig ting! Jeg er dog ikke så god til at sidde ret på en stol og læse - men det kan dog sagtens lade sig gøre ;)

      Slet
  14. Hvor ser det hyggeligt ud- eventyragtigt! Jeg kan næsten høre rolig lyd af bogsider der bliver bladret, knitren fra dyner og puder og midt i det hele sidder du, hvor er du bare fin Rikke - virkelig skønne billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor er du sød! Tusind tak! Og ja, det er sådan et hyggeligt og rolig hjørne midt i en travl hverdag. Jeg føler virkelig, det er en lille plet af stilhed midt i al larmen.

      Slet
  15. Ligesom dig (og de fleste?!) læser jeg overalt. Det er i mine øjne aldrig rigtig upassende lige at hive bogen op ad tasken. Men jeg foretrækker enten at ligge i sengen eller krøllet op i sofahjørnet ved siden af min kæreste der spiller computer - så er vi i hver vores verden men sammen på samme tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig ikke - og derfor er en bog i tasken en indiskutabel nødvendighed, hvor end man går hen! ;)

      Jeg slæber også tit bøger ind i stuen, så jeg kan lytte til min kærestes tastatur og klikkeri. Det er nemlig hyggeligt at være tæt på hinanden, selvom tankerne er i hvert sit univers.

      Slet
  16. Din læsehule ser aldeles vidunderlig og fortryllende ud; ligesom de bøger, du tit kaster dig ud i. Jeg foretrækker også selv at læse enten i sengen iført det mest behagelige tøj - og helst nattøj, som du også selv nævner - eller på min sofa, hvor den naturlige belysning falder allerbedst. Hvis jeg skal møde sent eller har en fridag, plejer jeg som regel at lave mig en god kop kaffe og derefter vælge et af mine foretrukne læsesteder til et par stunders eskapisme. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også et fantastisk lille frirum at befinde sig i. Jeg er så lykkelig for det.
      Jeg elsker også de dage, hvor der er morgentid, og man kan synke sammen med en god bog og en varm kop. Der er noget næsten terapeutisk over det. Det er det bedste i verden.

      Slet
  17. Skøn stemning i dine billeder.
    Jeg læser også alle steder og har egentlig ikke selv noget favoritsted.
    Jeg er nysgerrig på mine studiebøger for resten, vil du vise dem på et tidspunkt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.

      Det kan du tro, jeg vil! Faktisk har jeg et indlæg planlagt om det til på fredag, så kig endelig forbi der :)

      Slet
  18. Jeg læser oftest i min seng, men jeg er dog også typen, der kan finde på at læse i frikvarterende, hvis jeg er i gang med en fortælling, der er så god, at jeg næsten lever mere i bogens univers end i den virkelige verden.
    Desværre kan jeg ikke læse i en bus/bil eller i et tog, for jeg bliver så pokkers køresyg. Det er utroligt ærgerligt, for det er så let at få tiden til at gå, hvis man læser i en bog, men så fordriver jeg i stedet tiden med noget godt musik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender udmærket godt det, at være så dybt involveret i en bog, at den bliver hevet frem ved hvert ledigt minut - også mellem undervisningen. Det er fantastisk at være så betaget af noget.
      Det er en skam med køresygen - sikke en hindring. Benytter du dig så af lydbøger i stedet, eller foretrækker du at færdes i musikkens verden?

      Slet
    2. Jeg ved ikke, hvorfor den tanke aldrig har strejfet mig, men jeg har aldrig overvejet lydbøger. Det kunne være, jeg skulle kaste mig ud i det, for indtil nu har jeg kun hørt musik :)

      Slet
    3. Det kunne i hvert fald være et fint alternativ! Jeg hører sjældent lydbøger, men nyder at lytte til George R. R. Martins bøger, når jeg træner :)

      Slet
  19. Fantastiske læsehule intet mindre. Du giver mig virkelig min læselyst tilbage hver gang jeg besøger din blog. Din passion for bøger er så smittende og fantastisk! Tak for det smukke Rikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det er skam mig der takker for dine søde, søde ord! :')

      Slet
  20. Åh sikke fortryllende billeder! Elsker altså bare din seng, den er så prinsesse agtig. Når jeg får en større lejlighed, vil jeg også have det sådan! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! :'D Jeg elsker også min seng - udover min bogreol er det muligvis mit yndlingsmøbel her i lejligheden.

      Slet