tirsdag den 2. juli 2013

Tema-tirsdag #11: Genlæsning

Jeg får ofte af vide, at det er fjollet. Især for sådan en som jeg, der har stakke og stabler af skinnende nye og helt uåbnede bøger. At man burde konstant udvide sin horisont og sine egenskaber som læser og aldrig kigge tilbage på de bøger, der blot var en byggesten i et trappediagram. Men jeg kan ikke lade være. 
Jeg er en håbløs genlæser, og jeg tror, jeg altid har været det. Selv før Harry Potter var min låneliste på biblioteket præget af et gentagende mønster. På skolebiblioteket marcherede mine ben altid i den samme rute, og jeg befandt mig atter overfor den samme hjørnereol fyldt med Herta J. Enevoldsens historiske prinsesse-beretninger. Jeg læste dem alle, og da der ikke var flere, begyndte jeg blot at genlæse dem. På den måde slap de aldrig op.
I virkeligheden tror jeg, det er dér begrundelsen ligger; når man som læser indlever sig i en bog, færdes side om side med fiktionelle karakterer i fiktionelle universer, tager på magiske eventyr og umulige tidsrejser, så knytter man i virkeligheden tætte bånd. Man betræder verdener, der ikke eksisterer, og man møder personer, der ikke findes; men i et kort og værdifuldt øjeblik er det en virkelighed, man lever i, og en tilværelse man låner. Når bogen derefter lukkes, kan man rammes af en mur af tavshed og tomhed. Og den eneste redning, den eneste måde atter at åbne portalen til bogens magiske univers, er ved at genåbne den og starte forfra. 
I tiden efter den syvende Harry Potter bog, var jeg så traumatiseret, at jeg nægtede at starte på nye bøger. Jeg nægtede at forlade Hogwarts, og jeg læste bøgerne om og om og om igen, i flere år. Harry, Hermione og Ron blev en del af mig, og jeg kunne ikke undvære dem. Det kan jeg stadig ikke, og siderne i de syv bøger vendes endnu. 
Genlæsning er ikke kun gentagende læsning; det er også et gensyn. Et gensyn med steder og mennesker, som man ikke kan give helt slip på.

Det er ikke kun med bøger, scenariet udspiller sig. Jeg har ofte drevet mine forældre til vanvid ved at trykke repeat-knappen på en yndlingssang i bund i flere måneder af gangen. Ligeledes har jeg ikke tal på, hvor mange gange jeg puttet Askepot-filmen i både video- og dvd-maskinen, eller hvor ofte jeg har overtalt min mor til at se Forest Gump. Gentagelsesmønstrene spreder sig ud over hele min tilværelse, og fletter sig ind i hele mit liv. 
Mine yndlingsbøger er de bøger, jeg lukker med et ønske om at genåbne. Mine yndlingsbøger står på min bogreol og fremaner længsel, hver eneste gang jeg kaster mit blik på dem. De hvisker og kalder med lokkende erindringer om den simple eskapisme, der er at finde i Peter Plys' hundredemeterskov, Emily Starrs Månegård, Alices kaninhul og March-familiens barndomshjem. Jane Austens romaner står side om side og vidner om berusende kærlighedshistorier i en fascinerende tidsalder, alt imens Harry Potter bøgerne optager en hel hylde med magisk trylleri.
At genlæse en bog er ligesom en rørende genforening. Og for hver genlæsning synker jeg dybere og dybere ind i universerne; jeg opdager detaljer, jeg end ikke anede eksisterede, jeg finder nye sammenhænge og forbløffende dybder, livsfilosofier i børnebøger og litterære referencer i klassikere. Historierne udvikler og forandrer sig en smule for hver gang, de læses. For ingen bog bliver nogensinde læst på den samme måde to gange.

Genlæser I også jeres yndlingsbøger? Eller lægger I dem bag jer, og spejder fremadrettet mod den næste bog, det næste eventyr? 

57 kommentarer:

  1. Jep, jeg er ligesom dig. Gode bøger kan ikke genlæses for mange gange :) Det er ligesom et gensyn med en savnet ven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret; genforeningen med en bog kan være så kærlig.

      Slet
  2. Jeg kender det alt for godt. Jeg følte også, at min verden gik i stå efter at jeg havde læst den sidste Harry Potter bog. Jeg følte ikke, at jeg kunne åbne nogen anden bog igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også akkurat sådan, jeg havde det. Og det tog mig så lang tid at komme over dén følelse. Rowling satte virkelig dybe spor i mig.

      Slet
  3. Hej Rikke.
    Jeg genlæser også bøger - især serier, hvor man får en bredere forståelse af karakterernes personligheder og motiver når man har læst hele serien til ende og derefter starter forfra. Man opdager hele tiden nye nuancer, og samtidig går læsningen hurtigere fordi man allerede lidt kender historien.

    Jeg tænkte på, hvor du har fået dine fine Jane Austen udgaver fra?
    De er også yndlinge hos mig, men jeg har kedelige, grafiske forsider på mine, og jeg kunne så godt tænke mig dem du har - de ville pynte betydeligt mere - for de ligger jo fremme hele tiden fordi jeg hele tiden er i gang med at genlæse :)

    Knus fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret; genlæsningen kan også fungere som en genopdagelse, og man kan finde sammenhænge, man hidtil har overset. Faktisk tror jeg der er stor værdi i det udbytte man kan få af en genlæsning.

      Jeg er virkelig også glad for mine smukke Jane Austen bøger. De er så fine at indpakningen næsten stemmer overens med indholdet, og det er så vidunderligt at have sine yndlingsbøger repræsenteret så pænt.
      Bøgerne er fra serien 'Barnes and Noble Leatherbound Classics', og de forhandles på Amazon/SAXO/The Book Depository og mange andre steder. Jeg har skrevet et indlæg om serien her: http://paperbackcastles.blogspot.dk/2013/06/barnes-noble-leatherbound-classics.html

      Slet
  4. Jeg kender det også godt fra mig selv, og jeg synes det er fantastisk at selvom jeg har læst Harry Potter bøgerne så mange gange, så er de stadig lige magiske for hver gang jeg læser dem. Deres magi aftager aldrig selvom man genlæser dem, og jeg synes stadig de giver mig noget nyt hver gang, eller om ikke andet minder mig om vigtige ting jeg har glemt i travlheden.
    Desværre får jeg ikke genlæst så meget i tiden, fordi der er så mange spændende bøger der ligger og venter. Men jeg ved at lige pludselig kommer trangen og så skal der bare genlæses. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig lige netop dét, der er så enestående; at de bøger, der virkelig har gjort inderligt indtryk på en, altid vil bevare deres helt særlige og smukke magi. De bliver aldrig trættende at læse.

      Slet
  5. Jeg får dårlig samvittighed, hvis jeg ikke læser nye bøger. Jeg har i omegnen af 3-400 ulæste, hvis vi tæller ebøgerne med. SÅ jeg har bare ikke tid til de gamle :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en skam med den dårlige samvittighed overfor bøgerne, men sommetider kender jeg det godt en smule fra mig selv. Jeg plejer dog bare at tage det frem, som jeg har lyst til. Hvis jeg læser en bog med en anden i baghovedet, får jeg sjældent specielt meget ud af det alligevel.
      Men jeg forstår udmærket godt at 300 bøger kan være en stor motivation i sig selv til at få læst noget nyt; og det har bestemt også fordele.

      Slet
  6. Jeg kan virkelig ikke lade være med at genlæse bøger. Tanken om aldrig at være sammen med personerne igen eller være i det univers, kan jeg slet ikke bære. Der er jo netop en grund til, at man er så glad for bogen, så det virker bare helt utænkeligt for mig, at jeg ikke skulle læse bogen igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det rart at høre. Man knytter jo netop bånd til karaktererne og det fiktionelle univers, og derfor vil man nok altid vende tilbage.

      Slet
  7. Jeg elsker også at gå tilbage til mine favoritter for at bruge en ny tid med dem. Jeg bliver jo hele tiden ældre, og jeg opdager tit, at jeg begynder at forstå visse karakterer på en ny måde. Desuden kommer der jo også nye favoritter til i ny og næ, så der er jo efterhånden rigelige fortællinger, jeg kan genlæse.
    Jeg kan ikke undgå at holde utrolig meget af de bøger, der har gjort stort indtryk på mig, så selvfølgelig vil jeg gerne vende tilbage til en verden, der har fået mig til at føle noget betydningsfuldt engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der ligger en skjult charme i at blive ældre og genlæse barndomsfavoritterne. Historierne bliver pludselig langt dybere, og man opdager livsværdier i dem, man knap nok har ænset før nu. Det er noget så fint og tankevækkende.

      Slet
  8. Jeg genlæser så snart jeg har god samvittighed til det. Jeg har så mange bøger og serier, som jeg har haft stående i evigheder og ikke har læst færdig. Så jeg siger altid "når jeg har læst den og den, så må jeg godt læse en bog, som jeg har læst". Det er lidt underligt, men det virker for mig så jeg ikke får dårlig samvittighed over at lade mine uåbnede bøger stå og samle støv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke dog et fint lille belønnings-system. Jeg forstår udmærket tankegangen bag, men er du så ikke bange for at skynde dig igennem bøgerne, for at kunne vende tilbage til dem, du gerne vil genlæse?

      Slet
    2. Jo, det er der selvfølgelig en risiko for, men jeg prøver så vidt muligt at nyde hver enkelt bog. :D

      Slet
  9. Nogle gange er en bog nærmest bedre anden gang man læser den!

    Ja, jeg har da stadig vildt mange bøger jeg ikke har fået læst, og endnu flere som jeg vil købe snarest muligt, men det skal ikke forhindre mig i at mødes med Harry og vennerne igen denne sommer. Eftersom min nabo og jeg taler om dem stort set dagligt, er det et gensyn som snart er yderst tiltrængt (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i!
      Og hvor er det dog hyggeligt med endnu et gensyn med Hogwarts, Harry og troldmandsverdenen. Jeg plejer altid at bruge det som et hyggeligt vinterprojekt, og jeg nyder det hver eneste gang.

      Slet
  10. Jeg har for det meste hjernen fuld af nye bogtitler, jeg skal have læst, og derfor er det noget tid siden, at jeg har genlæst en bog. Jeg tror egentlig mest, det er noget, jeg gør til jul, hvor jeg altid læser nogle af Astrid Lindgrens julefortællinger. Men overvejer da nogle gange at åbne op for lidt gammel nobrainer chick lit, hvis mit hoved er træt og trænger til underholdning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg genlæser, pudsigt nok, også en del op til jul. Både Charles Dickens' "A Christmas Carol" og Louisa May Alcotts "Little Women" er på min evige jule-liste. Der er noget stemningsfuldt ved genlæsning op til jul.

      Slet
  11. Jeg ELSKER også at genlæse bøger og gense film og serier! Men jeg prøver at lade være ... Der er bare noget trygt ved at genbesøge en historie og en verden man ved man elsker! Jeg er nu begyndt at bruge lydbøger til "genlæsning" ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydbøger til genlæsning? Fungerer det fint? På sin vis er der vel også noget hyggeligt over at få en elsket historie læst højt på den måde.

      Slet
  12. Jeg elsker også at genlæse bøger, og folk forestår mig ikke, men de accepterer det, fordi nu er de begyndt at spørge "Hvor mange gange har du så læst den bog?" Hvortil jeg ofte kan svare 2-3 gange, eller med de allerbedste bøger op mod 5-6 gange. Oftest læser jeg dog ikke en hel bog igen, hvis det er en ordenlig moppedreng, kan jeg nøjes med blot at læse min yndlingspassager om og om igen. Vandrende Stjæle af Stephenie Meyer indtager lidt netop den plads, fordi jeg har så mange yndlingspassager i den, at jeg snildt kan bruge et par timer på at komme igennem dem. Derfor skuffede filmen mig af selvsamme bog, fordi netop så mange af de passager var udeladt.

    Når du læser en bog igen, ved du at det vil blive endnu et fantastisk eventyr, i forhold til nye bøger hvor det kan gå begge veje.
    Ofte har jeg også oplevet at anden gang jeg læste en bog, var det meget bedre. Jeg har i mine helt unge læseår, kæmpet mig igennem store tykke bøger, og bare tænkt at de var rædseslfulde, men når jeg så igen har stiftet bekendtskab med dem, så har de fundet en lille plads i mit hjerte, så jeg mener at enhver bog fortjener en ekstra chance ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ret fint, blot at 'nøjes' med at genlæse elskede passager og kapitler i stedet for hele bøger. Men jeg tror ikke, jeg ville kunne 'nøjes' med det; når jeg først begynder at læse noget, har jeg det med at lade den ene side tage den anden...
      Og film-skuffelsen kender jeg kun alt for godt; det er desværre ikke altid ens yndlingspassager kommer med - og sjældent på den måde, som man egentligt havde forestillet sig.

      Man udvikler sig hele tiden som læser og som menneske, og derfor mener jeg også, at ens syn og forståelse af bøger hele tiden forandres. Der kan derfor være enormt meget værdi i at genlæse bøger fra ungdommen på den måde.

      Slet
  13. Jeg genlæser også mine ynglings bøger, selvom at jeg har en masse andre bøger som jeg virkelig gerne vil læse.
    Men det er bare så rart at vende tilbage til det kendte nogle gange, og komme "hjem" igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er virkelig noget hjemligt, noget hyggeligt og noget intimt ved genlæsning. Det er så smuk en følelse, og jeg er glad for, du tager dig tiden til det.

      Slet
  14. Jeg har det helt lige som dig. Og det gælder både bøger, film, serier, musik, osv. Alt der har været en god oplevelse må gerne genopleves flere gange :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, jeg ikke er den eneste, der lever i en evig genforenings-trance. Min yndlingssang er faktisk stadigvæk en, jeg opdagede for seks år siden...

      Slet
  15. Ih, hvor har du bare ramt plet her! Jeg genlæser ofte mine bøger, og Harry Potter er klart en klassiker. Jeg er nærmest vokset op sammen med Harry Potter og føler et nært slægtskab med bøgerne, så genlæsning af den vækker mange minder. Jeg er slem til ikke at få læst nok nye bøger og forsøger derfor ihærdigt at udvide mine horisonter hurtigere end det tidligere har været tilfældet.

    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Naturligvis bør det være en balancegang, og man bør jo også læse nye bøger for at få nye yndlinge og nye glæder. Men jeg kan godt forstå, du ikke kan give slip på Harry Potter; det kan jeg heller ikke, og jeg kommer nok aldrig til det. Vi er vokset op sammen, og bøgerne er en del af mig.

      Slet
  16. Det er egentlig ikke særlig tit jeg genlæser bøger, men af og til finder jeg en af yndlingsromanerne frem og læser dem igen. Jeg er lige begyndt på Harry Potter and the Philosopher's Stone, fordi jeg fik sådan lyst til at opleve universet igen, jeg har virkelig savnet Harry Potter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor fint med lidt Harry Potter-stemning. Det er så magisk, at man har et så utrætteligt forhold til de bøger. Man kan nemt komme til at savne Harry Potter!

      Slet
  17. Jeg har efterhånden ikke tal på, hvor mange gange jeg har læst Harry Potter-bøgerne; men jeg er også sikker på jeg endnu ikke har lukket dem for sidste gang. Mine yndlings finder jeg tit frem fra hylden og læser endnu engang; det er som at mødes med en gammel ven.
    Mange bøger, læser jeg dog også kun en enkelt gang, og lægger dem så fra mig og læser nyt. Nogle, selvfølgelig, fordi de ikke blev til favoritter. Men nogle bøger bliver også en så magisk oplevelse, og får en kult-status i mit liv, at jeg er bange for at bryde magien ved at genlæse dem. Så vil jeg hellere huske dem som fantastiske, i stedet for at genlæse dem, opfatte små irriterende detaljer, og så erindre dem som værende ok, istedet for fantastiske..

    livogditte.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Harry Potter læsningen er virkelig uendelig; og glæden er ligeså stor og smuk hver evig eneste gang.

      Jeg forstår godt, din frygt for at spolere noget så magisk. Den tøven har jeg ofte også selv indimellem; men oftest kan bøgerne stadig beholde deres stråleglans.

      Slet
  18. Du finder altså altid de smukkeste bøger.

    Jeg indrømmer: jeg er meget misundelig... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh altså. Det er jo også blevet til en hel skattejagt for mig efterhånden ;)

      Slet
  19. Det er meget sjældent, at jeg genlæser bøger, men jeg har faktisk besluttet mig for, at jeg vil genlæse nogle af yndlingsbøgerne til næste år. Flere af dem har jeg ikke læst i over 20 år, så det bliver spændende at se, om de stadig kan vække lige så megen glæde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor må det blive sjovt for dig at genlæse efter så lang tids 'adskillelse'. Jeg håber, bøgerne stadig kan bevare deres betydning og glæde for dig.

      Slet
  20. jeg genlæser gerne - og kan sagtens se film og serier flere gange! :-
    mange forstår det ikke.. 'jamen du kender jo historien - du kender slutningen?' - ja, men altså.. en bog jeg før har læst, kan sagtens være lige så spændende som en ny. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også blive helt fanget og spændt over en bog, jeg allerede har læst før. Gode historier mister aldrig deres begejstring!

      Slet
  21. Når man først har fundet fantastiske bøger, er det dumt ikke at genlæse dem! Hvorfor begrænse sig selv til en fantastisk oplevelse én gang, når man kan få den igen og igen? Det er ikke fordi, det er mange bøger, jeg genlæser, men der er da nogle, og især Harry Potter. Jeg får en helt speciel Harry-craving der fortæller mig, hvornår det er tid at komme igennem hans univers endnu engang.
    De der folk, der siger, det er fjollet, ik ... de glemmer, at de selv tager på den samme festival år efter år, ser den samme film gang på gang, og spiser deres livret en gang om ugen (hvorfor ikke prøve noget nyt mad én gang, nu har du jo smagt bøf? Aaaah hva, den var vist aldrig gået). De kan selv være fjollede, kan de så :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker din bøf-sammenligning! Så præcis, så genial og så rammende. Du har helt ret; livet er fyldt med gentagelser - og hvorfor ialverden skulle det ikke også gælde bøger? Smukke bøger, som man har levet sig ind i og tabt sit hjerte til ophører ikke med at være værdifulde, på trods af talrige gennemlæsninger.

      Slet
  22. Læser tit bøger mere end en gang:) Er i gang med Harry Potter for 4 gang :)
    Tjek evt. min blog, og skriv din mening:)

    Knus
    -Sidsejosefine.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor hyggeligt med endnu en Harry Potter-genlæsning. Dem kan man aldrig få for mange af :)

      Slet
  23. Åh, Harry Potter! Havde det på præcis samme måde, da jeg læste den aller sidste linje i den sidste bog - og så sad jeg tilmed og stortudede, da jeg sad til midnatspremieren af filmen og det gik op for mig at det er slut. Vil også se at få genlæst alle bøgerne (hvis min far altså gad tage mit bog-arkiv ned fra loftet, haha). Glæder mig super meget til på onsdag, hvor jeg skal ind og se The Making of Harry Potter i London.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fældede også adskillige tårer til den endelige film-afslutning. Selv efter bøgerne sluttede havde man jo altid en ny film at se frem til; men da det også nåede sin ende, var jeg fuldstændig knust!
      Hvor lyder det fantastisk, at du skal ind og se Harry Potter studiet i London. Det drømmer jeg virkelig også om. Nyd det! :)

      Slet
  24. Jeg har det på helt samme måde og kan sagtens genlæse bøger rigtig mange gange! Har i hvert fald læst Harry Potter bøgerne omkring en 10 gange! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Harry Potter-bøgerne er også bare så klassiske. De kan genlæses for evigt!

      Slet
  25. Jep, jeg kan sagtens genlæse bøger flere gange - der går bare oftest et par år imellem. Elsker at genlæse ellers glemte passager :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig fantastisk atter at støde på de ord, man elsker så højt. Især hvis man har glemt dem en smule.

      Slet
  26. Gode bøger bliver helt sikkert genlæst. Særligt Anne fra Grønnebakken, hele serien er mine yndlings fra barndommen, som er blevet genlæst omkring 15 gange. En overgang var det en december-tradition ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke dog en fantastisk december-tradition. Anne-bøgerne er også enormt fine; selvom jeg nok altid har elsket og genlæst Emily-bøgerne en anelse mere :)

      Slet
  27. Det er utroligt som du altid formår at få skrevet de ord og tanker, som alle andre render med i hovedet, ned! Du rammer virkelig plet hver gang, og især denne gang! Jeg elsker at genlæse bøger, hver sommer læser jeg "The Vampire Diaries" serien af L.J. Smith, jeg køber oftest den næste i serien op til sommerferien, og beslutter mig altid for at starte på ny, det er helt specielt bånd man udvikler til karakterne. Som yngre drømte jeg mig ofte ind i historierne om natten, fordi jeg som regel altid læste et kapitel eller to af mine yndlingsbøger inden sengetid, det var magisk at vågne og føle man var en del af det univers man forsvandt ind aftenen før.
    Det bedste ved at genlæse er at man aldrig bliver skuffet, for der var en grund til man endnu engang åbnede netop denne bog igen - fordi man helt og aldeles bliver overrasket og glad, for hvert eneste ord som er trykt på hver eneste side! :-)

    SvarSlet
  28. Åh, jeg savner at genlæse Harry Potter. Man kan aldrig have læst den bog for mange gange! Desværre har jeg alt for mange bøger jeg burde læse og kende til, til at jeg føler jeg kan tillade mig at genlæse. Det gør lidt ondt i mit hjerte.

    SvarSlet
  29. Hvor har du købt denne udgave af Jane Austen henne, den er nemmelig noget pænere end dem jeg førhen har set:)

    SvarSlet
    Svar
    1. De tre Austen bøger er fra serien 'Barnes & Noble Leatherbound Classics' og er købt på Amazon.co.uk :)

      Slet