lørdag den 22. juni 2013

"A book is a gift you can open again and again."

Tiden flyver forbi; urenes visere danner en komplet cirkel, afrevne kalenderblade fylder skraldespanden, snevejr bliver til solskin og snart er det min fødselsdag igen. Jeg er ikke skræmt af min opadtikkende alder; snarere af den forbitikkende tid. Sommetider famler jeg blindt efter en stopknap, en pauseknap, en slowmotionfunktion, så jeg kan fastholde de flygtige øjeblikke en smule længere og nyde dem en smule mere. De flyver alt for hurtigt forbi.
Jeg er naturligvis blevet beordret i gang med udarbejdelsen af endnu en ønskeliste; og jeg må, som altid, forsøge at begrænse mig og ikke udelukkende lade den bestå af bøger og kjoler. 

Birthday wishes vol 3. - books
1: "The Ocean at the End of the Lane" af Neil Gaiman. Det kribler i mine fingre for at påbegynde læsningen af Neil Gaimans spritnye bog. Bogen skulle, tilsyneladende, være en fortælling om barndom for voksne. Alene det præmis drager mig ind. 
2: "Miss Peregrine's Home for Peculiar Children" af Ransom Riggs. En sælsom og dyster fantasifortælling, der på smukkeste vis kombinerer fotografier og ord.
3: "Young Romantics: The Shelleys, Byron and Other Tangled Lives" af Daisy Hay. Denne bog er en beretning om en af mine helt store fascinationer: de engelske digtere fra romantikken. Der er tale om en dybdegående forklaring af datidens litterære samfund, og de sociale cirkler digterne bevægede sig rundt i. 
4: "Four Tales" af Philip Pullman. Eventyrshistorier fra en af mine yndlingsforfattere i en lilla vidunderindpakning. 
5: Mumi sommerkrus 2013. Verdens sødeste krus med verdens sødeste trolde; Snorkfrøkenen er min yndling, og det farverige porcelænstryk vil drysse glædessmil over mine døsige morgenstunder.
6: "My Ideal Bookshelf" af Jane Mount.  Tegnet bogkunst og et minimalt glimt af hvilke bøger, der har påvirket og formet andre. En bog der både kan bladres og læses igennem. 
7:  "Moab is my Washpot" af Stephen Fry. Jeg læser stort set aldrig selvbiografier, men denne har alligevel vakt min opmærksomhed. Stephen Frys karismatiske personlighed kombineret med hans intelligente skrivestil kan umuligt ende med andet end fornøjelig læsning. 

Hvilke bøger står øverst på jeres ønskeliste? 

16 kommentarer:

  1. Stephen Fry's selvbiografi kunne jeg i hvert fald godt finde på at skrive på min ønskeseddel til oktober.

    Synes, han er helt fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Han har vist skrevet flere forskellige selvbiografier, der spænder over flere perioder i hans liv. "Moab is My Washpot" skulle vistnok dække hele hans barndom; og jeg har hørt fra mange, den skulle være så rørende og helt enestående.

      Jeg synes også, Stephen Fry er gennemført fantastisk!

      Slet
  2. Åh, Stephen Fry er genial! Jeg elsker at se programmet QI, hvor han er vært; man får fortalt så mange finurlige facts.

    Min bog-ønskeliste er næsten uendelig, men de bøger, der står allerhøjest lige nu er:
    "The Wise Man's Fear" af Patrick Rothfuss.
    "The Golem and the Jinni" af Helene Wecker.
    "Neverwhere" og "Stardust" af Neil Gaiman.
    "Jane Eyre" af Charlotte Bronte.
    Og til sidst "The Bone Season" af Samantha Shannon. Jeg så en person skrive om denne bog i et af dine tidligere indlæg, og jeg er blevet ret nysgerrig efter at se, hvorfor hun er blevet kaldt "den næste Rowling".

    SvarSlet
    Svar
    1. Genial er lige ordet, når det kommer til Stephen Fry! Jeg elsker også QI, og har her i eksamensperioden genset mange episoder på YouTube ;)

      Og sikke en fin ønskeliste, du har udarbejdet! Neil Gaiman er afgjort læseværdig, og jeg forguder "Jane Eyre". "The Bone Season" er jeg også selv utrolig nysgerrig overfor, og den står afgjort også på min to-read liste.

      Slet
  3. Glæder mig du er enig i min iagttagelse n__n Og tak for de pæne ord!

    Et af mine yndlings mottoer er 'gør hvad du kan med hvad du har'. Regndråber er noget man ikke kan kontrollere hvilket gør det at fotografere dem så meget mere interessant!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det var skam det mindste :)

      Du har i øvrigt helt ret; det er måske det ukontrollerbare, det umiddelbare der gør det et så fantastisk motiv.

      Slet
  4. Hej! :-)

    Mange tak for din kommentar på min blog!

    Hvor er dejligt, at jeg så faktisk fandt en ny blog samtidigt at læse og følge!

    Din blog ser virkelig hyggelig ud. Jeg vil tjekke den mere ud i fremtiden.

    God lørdag! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var skam så lidt! Hvor er det hyggeligt, du sådan har kigget forbi mig også :)

      Slet
  5. De fleste af B&N's børnebøger står højt på min ønskeliste, samt alle John Greens bøger. Også The Book Thief af Markus Zusak står der på; historien er smuk og finurlig. Men listen vokser jo dag for dag, så det er et omfattende og dyrt projekt, at få alle bøgerne i hus!:-)

    Of topic, så danser jeg stadig rundt på en lyserød sky, efter at have set du følger mig på Bloglovin'!:-)

    Livogditte.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår dig virkelig godt med hensyn til B&N. Deres bøger er så ubærligt smukke, at de hurtigt bliver fast inventar på enhver ønskeliste. Bogskønhed når det er allermest forblændende.
      John Green er jeg også helt vild med; han hører afgjort til blandt mine store forfatterkærligheder. "The Book Thief" har jeg desværre ikke stiftet bekendtskab med endnu. Jeg har lidt blandede forudindtagede meninger om den (hvor dumt det end lyder).
      Og ja - boglisten er en uendelig liste. Mine ønsker bliver også bare ved med at formeres og fordobles.

      Jeg nyder at følge dig på Bloglovin'! :)

      Slet
  6. Der er et stykke tid til min fødselsdag, så jeg udskyder det med at finde bøger, for jeg er altid så dårlig til at lave ønskelister. Jeg ønsker mig bøger, men altid måneder før min fødselsdag, og så ender jeg med bare at købe dem selv, fordi jeg er utålmodig ;)
    Lige nu vil jeg dog gerne læse One Day af David Nicholls!
    Har lige fået et gensyn med filmen, og grædt i en hel halv time, så nu har jeg virkelig lyst til at læse bogen, og muligvis udsætte mig selv for lidt mere gråd ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har akkurat samme problem. I det øjebik jeg beslutter mig for at skrive ønskeliste, bliver jeg ramt af en uimodståelig trang til bare at fare ud og købe bøgerne med det samme. Det er så fjollet og formålsløst! Men utålmodigheden rækker til andet ;)

      Jeg kan varmt anbefale dig at læse "One Day". Den varierer en smule fra filmen på flere punkter, men den er mindst ligeså rørende.

      Slet
  7. I've never read any of these books before but I LOVE your title quote! xx

    Daphne | Peanut Butter and Chocolate | bloglovin'

    SvarSlet
    Svar
    1. I haven't read them either - they're just on my wishlist for my upcoming birthday :)

      Thank you, I love the quote as well :)

      Slet
  8. Der er så utrolig mange bøger på min ønskeliste, at det er helt uoverskueligt! Der er heldigvis længe til min fødselsdag, så jeg har tid til at få lidt bedre styr på det :)
    Tit ønsker jeg mig også bare pengene - så kan man bruge dem på lige de bøger, man har lyst til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pengene er afgjort også den mest overskuelige løsning! Men i min familie er man meget striks med at "penge ikke er en rigtig gave", så jeg forsøger altid at være i god tid med en boglig ønskeliste ;) Selvom det tit er en smule uoverkommeligt at organisere på den måde..

      Slet